Op 27 juli vond een gesprek plaats tussen de NFO en de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA). Dit mede naar aanleiding van de bijeenkomst in Utrecht, die de NFO in april organiseerde. De bijeenkomst, waarvan in Fruitteelt nummer 11 een uitgebreid verslag stond, heeft ook bij de NLA indruk gemaakt. Met name de impact die controles hebben op gezinsbedrijven is goed naar voren gekomen. De NLA heeft een vervolggesprek gevoerd met een gecontroleerd bedrijf en reflecteert ook intern op de impact van de controles.
In coronatijd kwam elke inspecteur met een eigen auto naar te controleren bedrijven, met het oog op de 1,5 meter afstand tussen de teamleden. De hoeveelheid auto’s die dan bij een bedrijf kwam aanrijden droeg bij aan de impact op het gecontroleerde bedrijf. Daarbij waren de teams toen ook groter door aanwezigheid van de GGD-medewerkers. De GGD zal nu niet meer standaard bij controles aanwezig zijn en doordat inspecteurs weer samen kunnen rijden, zullen er minder auto’s het erf opkomen.
Ook dit jaar zal de Nederlandse Arbeidsinspectie gaan controleren. Controles zullen zich richten op arbeidsomstandigheden en op arbeidsmarktfraude. Rond arbeidsveiligheid wil de NLA een actuele Stigas RI&E (dus niet uit GlobalGAP, deze is onvolledig) zien plus een contract is met een arbo-dienstverlener. Een RI&E mag u zelf maken en als deze RI&E erkend is en uw bedrijf maximaal 25 medewerkers heeft, hoeft u deze niet te laten toetsen door een gecertificeerde Arbodienst of kerndeskundigen. Meer informatie vindt u hier.
Bron: NFO