Het startsignaal klinkt weer voor het Egyptische mangoseizoen. Van 20 juli tot bijna het einde van het jaar leveren Egyptische exporteurs mango’s aan meer dan 50 landen. Volgens Abdullah Elrehiewy, CEO van Royal Foods, zijn mango's het uithangbord geworden van Egyptisch zomerfruit en zijn ze wereldwijd een hype.
Elrehiewy vertelt het verhaal van de Egyptische mango's: "Mohamed Ali Pasha, heerser van Egypte tussen 1805 en 1848, bracht mangozaailingen naar Egypte vanuit Zuidoost-Azië, waar ze destijds erg populair waren. Tegenwoordig teelt Egypte meer dan 200 mangorassen, met een breed scala aan esthetische en smaakkenmerken. De meest populaire Egyptische rassen zijn Awees, Fas, Taymour, Alfons, Hendi Menshawi, Kobania, Zebda, Mabrouka, Arnaba en Sedika. Van de buitenlandse rassen worden Kent, Keitt, Heidi, Naomi, Tommy Atkins en R2E2 het meest geteeld. Volgens gegevens van het ministerie van Landbouw bedroeg het mango-areaal in 2020 in Egypte 130.208 hectare en de opbrengst 1.203.743 ton. Ik raam de huidige opbrengst op 2 miljoen ton en dat cijfer zal nog stijgen. Egyptische mango's worden als de lekkerste beschouwd en producten van goede kwaliteit hebben altijd kopers."
Wat de vraagzijde betreft, legt Elrehiewy uit dat de Egyptische mango's geëxporteerd worden naar meer dan 50 landen. "Bij Royal Foods denken we goed na naar welke landen we exporteren. We realiseren ons dat we niet over de hele wereld kunnen werken, en we willen onze business niet laten verwateren."
De marktkeuze van Royal Foods weerspiegelt de voorkeur van Egyptische exporteurs. "We richten onze mangohandel op Europa, de Golfstaten en Rusland. We zullen onze verkoopactiviteiten in de Golfstaten intensiveren, omdat we daar een enorm onbenut potentieel zien, maar onze andere markten zullen niet stagneren. Onze benadering van de Golfstaten zal nauwkeurig zijn, met gerichte campagnes. Elke markt vereist een specifieke aanpak en aangezien de Golfstaten ongeveer dezelfde smaakvoorkeur hebben als Egypte, weet ik zeker dat we daar nog betere verkoopresultaten kunnen behalen."
De concurrentie in de mangosector is zwaar, met grote volumes, een diversiteit aan herkomsten en gelijktijdige exportkalenders, maar Elrehiewy heeft er vertrouwen in. "Mango's worden over de hele wereld geteeld, van Zuid- en Midden-Amerika tot India, China en Vietnam. Maar Egyptische mango's, en ik citeer onderzoek van specialisten, zijn het lekkerst in vergelijking met mango's uit andere landen. Ze hebben een zeer herkenbare en verleidelijke zoete smaak, een kenmerkende fruitige geur, een mooi uiterlijk en een hoge voedingswaarde. Ze bevatten het aminozuur tryptofaan, dat bijdraagt aan de aanmaak van serotonine, het "gelukshormoon". Is er een groter concurrentievoordeel?", vraagt hij.
"We hebben ons seizoen op 20 juli opgestart. Ons klantenportfolio bestaat voornamelijk uit grote supermarktketens en groothandelaren met wie we contracten afsluiten. Ik heb het geluk een geweldig team te hebben dat mijn visie op ontwikkeling tot 2030 deelt. We zijn constant getuige van plotselinge veranderingen in de markt, maar gelukkig passen we ons heel vakkundig en behendig aan alle veranderingen aan, wat zich vertaalt in nieuwe klanten en nieuwe opdrachten", verheugt Elrehiewy zich. Een recent voorbeeld van deze plotselinge veranderingen, variërend van commerciële volatiliteit tot klimaatrisico's, was de zandstorm die Egypte in juni trof, net voor het begin van het seizoen, en die een bijzondere impact had op mangotelers.
Ondanks de ongunstige weersomstandigheden verwacht Royal Foods een groei in de mangosector te realiseren, meldt Elrehiewy. "We zijn ongeschonden uit de zandstorm gekomen die delen van het land trof en ik wil mijn diep medeleven betuigen aan de telers die wel getroffen zijn. We verwachten dit seizoen een toename van het volume van onze producten, waaronder mango's, en we hebben een goed zicht op de afzet, aangezien het grootste deel van onze export onder contract staat."
"We zitten al meer dan 15 jaar in deze branche en onze klanten blijven hun vertrouwen in ons stellen. We besteden veel aandacht aan alle inputs, zoals zaailingen, verpakkingen, logistiek, enz. Onze kracht zit in het hebben van een sterk team met een passie voor groenten en fruit, ondersteund door een internationaal team van experts uit verschillende culturen en regio's. Het is geen gemakkelijke klus, maar we zien de vruchten van onze inspanningen", besluit Elrehiewy.
Voor meer informatie:
Abdullah Elrehiewy
Royal Foods for Export
Tel: +20 111 120 1208 (Egypte)
abdullah@royalfoods.co
www.royalfoods.co