Het Spaanse druivenseizoen vordert snel en na twee weken met een goede afzet zijn de prijzen op de binnenlandse markt gekelderd. Toch wordt verwacht dat met de export in de komende weken het evenwicht hersteld zal worden.
"We zijn dit jaar eerder begonnen. Dat komt omdat de oogst van onze Candy Snaps in Murcia twee weken vroeger dan normaal is opgestart", zegt Miriam Cutillas van de verkoop- en marketingafdeling van het in Alicante gevestigde bedrijf Uvasdoce, dat is omgedoopt tot Uvasdoce Fresh sinds AM Fresh onlangs het gros van de aandelen heeft overgenomen.
"We werken momenteel ook met andere rassen die we kopen bij telers uit Murcia, zoals Sugraone en Itum15, en in Sevilla, zoals Sweet Celebration en Sweet Globe. De rijping is met 7 à 10 dagen versneld vanwege de regen en het warme weer in het groeiseizoen. Maar de middellate en late rassen lopen niet voor op schema", voegt ze eraan toe.
Vanaf week 30 begint Uvasdoce met de oogst van druiven in Alicante. "Dit seizoen nemen we enkele nieuwe rassen op in onze catalogus, zoals Ivory, Krissy en de late Autumn King. Met deze rassen kunnen we twee weken eerder beginnen en twee weken verder doorgaan. Dit is ook het eerste jaar waarin we geen Crimsons meer hebben vanwege de onregelmatige opbrengst. We hebben dus alleen nog maar beschermde rassen. Momenteel testen we ook 6 rassen uit het SNFL-programma", legt Miriam Cutillas uit.
Dit jaar verhoogt Uvasdoce Fresh zijn volumes met ongeveer 1 miljoen kilo tot 5 miljoen kilo. "We hopen elk jaar door te groeien tot we de 10 miljoen kilo bereiken in de komende 4 of 5 jaar", zegt de verkoopmanager.
In de eerste weken van het seizoen richt de afzet van dit bedrijf zich op de Spaanse markt. "Voorlopig loopt de afzet heel goed, aangezien de schaarste aan watermeloen, meloen en kersen en de hoge prijzen van die fruitsoorten de consument doen kiezen voor druiven. De druivenprijzen begonnen op een erg goed niveau, maar daarna daalden ze onbegrijpelijk snel op de Spaanse markt. Er komen nu zeker meer volumes uit Murcia beschikbaar en Egypte is nog steeds sterk aanwezig op de Britse markt, maar het is toch onverklaarbaar dat er in juli al promoties zijn in de retail."
Volgens de verkoopmanager van dit bedrijf zal er maar weinig winst kunnen worden gemaakt als de prijzen nog iets verder dalen. "Hoewel de kosten van verpakkingsmateriaal en energie gestabiliseerd zijn, zijn de arbeidskosten dit jaar nog eens met 16% gestegen door de stijging van het minimumloon. Alle schakels in de keten zullen rekening moeten houden met elkaar, anders wordt het voor de teler zeer moeilijk", waarschuwt ze.
"Druif is een van de weinige producten waarvan de afzet nauwelijks te lijden heeft gehad onder de inflatie in de eerste helft van het jaar. Is het dan echt nodig om de prijzen te verlagen om meer te verkopen?", voegt ze eraan toe.
"Vanaf volgende week zal de oogst in Murcia op volle toeren komen en zal de export van Spaanse druiven beginnen te stijgen, waardoor we hopen dat dit de markt zal reguleren en de prijzen weer zal stabiliseren. Wij starten de export op in de tweede week van augustus. Het zou zonde zijn als we door de druk op de prijzen op de binnenlandse markt gedwongen worden om voorrang te geven aan de export, net nu we de afgelopen jaren de binnenlandse consumptie hebben weten aan te wakkeren", vertelt Miriam Cutillas. Het bedrijf zet de helft van zijn opbrengst op de binnenlandse markt af.
Voor meer informatie:
Miriam Cutillas
Uvasdoce Fresh
Ctra. Monforte-Agost km. 6,9
Partida de las Norias n.º 188
03679 Monforte del Cid (Alicante) - Spanje
Tel: +34 965 620 125
info@uvasdoce.com
www.uvasdoce.com