Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Knolselderij-kebabmaker dendert door

“Deze impact had ik nooit verwacht.” Aan het woord is Hidde Stolwijk van Karma Kebab. Het bedrijf van hem en zijn 3 compagnons werd 17 mei uitgeroepen tot De Belofte. Met kebab van knolselderij scoort de startup een inmiddels meervoudig bekroonde hit. Eerder won Karma Kebab de Horeca Innovation Award en een prijs voor het beste vegan product. “Die titels zijn voor ons een ondersteuning”, zegt Stolwijk tegen Zaal tijdens het werkbezoek. “Het is fijn dat ook anderen zeggen dat we leuk zijn.”

Karma Kebab was 5 jaar geleden het antwoord op de vraag van Lowlands wat nu de ultieme duurzame festivalhap voor de toekomst kon zijn. Het idee voor plantaardige shoarma ontstond in een benevelde bui. “Want alle legendarische avonden eindigen met kebab”, doceert Stolwijk.


Gedeputeerde Ilse Zaal op werkbezoek bij Karma Kebab-eigenaren Hidde Stolwijk (l) en Ivo van der Pauw.

Voor 10 jaar knollen
Om een vegan nachtsnack te maken, bekeken de ondernemers wat er lokaal zoal groeide. Hun overtuiging: “Als je duurzaamheid niet als kerntaak hebt, heb je als bedrijf geen bestaansrecht.” Ze kwamen terecht bij Boer Ted in Zuidschermer die “zoveel knolselderij produceert dat Nederland het niet kan opeten.” Daarom ging een deel van de oogst de grens over.

Door te gaan samenwerken, snijdt het mes aan 2 kanten. Karma Kebab hoeft geen soja van ver weg te halen en Boer Ted kan zijn product in de buurt kwijt. “Is het genoeg voor jullie groei?”, vraagt OVNH-voorzitter Zaal. Stolwijk: “In ieder geval voor de komende 10 jaar, haha.”

Knallende kurken
Vijf weken na de OVNH-finaleavond knalden de kurken bij Karma Kebab weer. De Belofte-winnaar haalde 2 miljoen euro groeigeld op. Een prestatie, volgens Stolwijk en mede-eigenaar Ivo van der Pauw. Omdat investeerders nu nogal terughoudend zijn. Een gewonnen ondernemersverkiezing kan dan helpen. “Dit soort prijzen zijn goud waard voor je investeringsgesprekken. Zo’n titel wil je op de eerste slide van je presentatie hebben staan; zeker in ons tempo van groei. Binnenkort beginnen de gesprekken voor de volgende investeringsronde alweer.”

De knolselderij-kebabmaker dendert door. Hun foodtrucks debuteren dit jaar op festivals in België en Duitsland. En met nieuwe horecazaken wil Karma Kebab na Amsterdam en Utrecht de rest van Nederland veroveren. Van der Pauw: “De komende 5 jaar 25 locaties erbij, dan zijn we blij.”

Bron: Provincie Noord-Holland

Publicatiedatum: