Na anderhalve maand van lage prijzen herstelt de limesmarkt zich langzaam. "Tot een dag of tien geleden lagen de verkoopprijzen van Braziliaanse limes op € 5 per karton van 4,5 kilo, of iets meer dan
€ 1,00 per kilo. Inmiddels zien we een licht herstel, mede door de sterk afgenomen export wegens regenval in Brazilië. Ook het feit dat sommige Braziliaanse teeltgebieden einde seizoen zijn, zorgt ervoor dat er minder opbrengst beschikbaar is. Het aantal containers limes dat deze week aankomt in Europa ligt rond de 120. Over twee weken worden er iets meer dan 70 verwacht, dus bijna de helft", zegt Giorgio Donnarumma, salesmanager van het Milanese Nuovafrutta.

Braziliaanse limes
Lime is een van de meest verkochte producten van het bedrijf. "De huidige verkoopprijs ligt rond de € 8,00-8,50 per karton. Een prijs die schommelt tussen de € 8,50 en € 12 zou voor deze periode van het jaar normaal zijn en winstmarges opleveren voor zowel teler als exporteur."
Een ander belangrijk herkomstland dat momenteel op de markt is, is Mexico. "De Mexicaanse lime kost altijd minimaal € 0,50 meer dan het Braziliaanse product, maar heeft net als die een neerwaartse spiraal in de prijzen doorgemaakt. Veel hangt ook af van de kalibers."
Met betrekking tot de maatvoering zegt Donnarumma dat de maten 48 en 54 het goed doen op de Italiaanse markt, terwijl 42 en 60 moeilijker te verkopen zijn. "Het kaliber 60 heeft nog steeds zijn markt, maar de 42 is te groot."

Braziliaanse limes
Naast de late komst van de zomer, maken inflatie en de lage koopkracht van de consumenten de afzet van limes of avocado's, en in het algemeen van alle producten, er niet makkelijker op. "De komende weken zou de limesmarkt verdere lichte prijsstijgingen moeten laten zien, naarmate er minder product uit Brazilië aankomt. Maar als er plotseling ongeveer dertig extra containers arriveren, zou de markt de neiging hebben zich weer te stabiliseren."
Kleinere volumes uit Colombia en Vietnam spelen een complementaire rol. "Brazilië en Mexico verdelen over het algemeen de markt onder elkaar. De Colombiaanse lime lijkt erg op de Braziliaanse, maar is veel minder lang houdbaar en minder verfijnd verpakt."

Braziliaanse limes
De rol van verpakkingen bij de afzet
Donnarumma legt ons ook uit dat de verpakking waarin de limes aankomen een doorslaggevende rol speelt bij het aantrekken van klanten. "Als specialisten hebben Brazilië en Mexico veel geïnvesteerd in verwerking en verpakking. Een glanzend karton, met heldere of contrasterende kleuren en 4,5 kg felgroene limes erin heeft veel meer impact dan een visitekaartje! Het kost natuurlijk meer, maar het zorgt toch voor dat extraatje in de marketing."
Afbeeldingen geleverd door Giorgio Donnarumma