Meer dan 70% van de producten die Lidl in Andalusië koopt, komt uit de provincies Almería, Sevilla en Huelva. En in 2022 bestond 75% van de aankopen van Lidl in Andalusië uit groenten en fruit. De discounter blijft daarmee de grootste afnemer van deze productcategorie in de Zuid-Spaanse regio.
Het bedrijf besteedt momenteel meer dan € 1,83 miljard per jaar aan de inkoop van producten in Andalusië en sinds 2020 bedraagt de geaccumuleerde inkoopsom al ruim € 4,76 miljard.
Deze groei, die beantwoordt aan de vastberaden steun van Lidl aan telers in de regio, heeft ook de samenwerkingsstrategie met Andalusische bedrijven versterkt. De discounter werkt momenteel op regelmatige basis samen met bijna 110 leveranciers uit Andalusië. Dat is ongeveer 50% meer dan in 2020.
Lidl Stiftung, hoofd van de Spaanse dochteronderneming Lidl Supermercados, exporteert nu al meer groenten en fruit dan alle kassen van Almería samen. Dit platform verzond in 2022 aan zijn 12.000 winkels verspreid over heel Europa agrovoedingsproducten ter waarde van € 3,084 miljard, zo blijkt uit gegevens die de Duitse retailgigant enkele dagen geleden publiceerde.
Volgens een rapport van kredietinstelling Cajamar behaalden de AGF-handelsbedrijven uit Almería vorig seizoen een export van € 2,976 miljard.
Bron: lavozdealmeria.com