Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gerard van den Anker, Veiling Zaltbommel:

"Zaltbommel bundelt krachten met Service2Fruit om de beste telersprijs uit de markt te halen"

Tholen - Ontzorgen is een kernwoord in de filosofie van Veiling Zaltbommel, waarbij gedacht wordt aan zowel teler als koper. En dat doet de organisatie op meerdere manieren. Zo wordt telers sinds kort een overstapservice aangeboden. "Het is natuurlijk geen gloednieuwe dienstverlening, want het bestaat al langer bij bijvoorbeeld banken en energie- en verzekeringsmaatschappijen. Wij zijn ook op de trein gesprongen", zegt directeur Gerard van den Anker.

Wanneer een teler van coöperatie wil wisselen, dan moeten bij de oude en nieuwe organisatie de nodige administratieve handelingen worden gesteld die best wat tijd in beslag kunnen nemen. "Wij ontzorgen nu de telers van de administratieve last wanneer die bij ons een lidmaatschap wil aangaan. Juni is dé maand om over te stappen, waarbij de opzegging vaak moet gebeuren vóór 1 juli. Als veiling en bemiddelaar hebben we de wind in de zeilen en we willen graag nog meer telers en kopers van die hausse mee laten profiteren. Daarom geven we ook ruchtbaarheid aan dit nieuwe initiatief", legt Gerard uit.



Klok en bemiddeling
De veilingklok groeit volgens Gerard aantoonbaar, zowel in kilo’s als in omzet. "Steeds meer partijen weten Veiling Zaltbommel te vinden voor zowel de klok als bemiddeling. Maar je moet natuurlijk balans behouden tussen aanbod en vraag en daarom voeren we heel veel gesprekken met telers én kopers. De echte klokkopers zijn grossiers, groente- en fruitspeciaalzaken en mensen die op de markt staan. Voor retailers kunnen wij van betekenis zijn met onze bemiddelingsdienst. Via een service-provider laden zij dan meestal rechtstreeks bij de teler in."

En al zijn er de voorbije jaren enkele partijen gestopt met het aanbieden van klokverkoop, Gerard is ervan overtuigd dat deze manier van vermarkten nog veel telers aanspreekt én voordelen biedt. "Er bestaan zeker nog echte "kloktelers" die extra aandacht aan hun product besteden en daarom liever niet in een blok zitten, maar liever op kavel verkopen, dus op telersnummer. Een teler die extra zijn best doet, wordt daar in de klokverkoop ook voor beloond, terwijl in een blok iedereen dezelfde prijs krijgt, ondanks de kwaliteitsverschillen. Ook een koper kan z’n voordeel doen bij kavelverkoop, want die kan dan kiezen van welke teler hij z’n product inslaat."

Krachten bundelen met Service2Fruit
Net zoals de vraag in de markt vaak wordt gebundeld via inkooporganisaties die zich sterk maken ten opzichte van de telers, probeert Veiling Zaltbommel nu samen met het online handelsplatform Service2Fruit de handen ineen te slaan om ook aan aanbodzijde sterker voor de dag te kunnen komen in het marktgebeuren. Het gaat vooralsnog om een pilot, maar als alles goed gaat, staat een verdere uitrol op de planning.

"Gisteren hebben we daartoe een informatieavond georganiseerd in Zuid-Limburg. Je zou onze beide organisaties kunnen beschouwen als concurrenten, maar wij zien toch vooral een mogelijkheid tot samenwerking die bijkomende opportuniteiten biedt aan telers. Want in tegenstelling tot de vraagzijde, is de aanbodzijde in Nederland nog erg versnipperd. Er zijn nog veel loketten waar je producten kunt kopen. We kunnen natuurlijk allemaal in de loopgraven blijven zitten en mekaar beconcurreren op basis van prijs. Of we bundelen de krachten met als doel de beste prijs voor de teler uit de markt te halen. Dat moet ook, want de teeltkosten zijn de laatste tijd harder gestegen dan de opbrengstprijzen en er zijn risico’s bijgekomen."

Dynamiek zachtfruitmarkt
Tot slot biedt Gerard nog een overzichtje van de huidige zachtfruitmarkt: "De buitenteelt van frambozen is langzaam op gang gekomen. Er is volop vraag, maar dus bij een vrij beperkt aanbod. Bij de rode bessen is het net andersom: volop aanbod voor een rustige vraag. Bramentelers genieten dan weer van een stabiele markt. Dat loopt heel goed. Hetzelfde verhaal zie je eigenlijk ook bij aardbeien. Er hebben zich nog geen grote prijsdalingen voorgedaan. Dat is prettig voor de telers, die overigens meer en meer inzetten op nieuwe rassen, daartoe aangespoord door een cocktail van oorzaken, waaronder dure energie, wisselende weersomstandigheden en de noodzaak om arbeidspieken te voorkomen. Elsanta blijft het hoofdras, maar onder meer Malling Centenary, Sonsation, Falco en Lambada laten toe de oogst te spreiden. Ik zie trouwens dat ook de klantvraag mee verschuift met de keuze van de telers", besluit Gerard.

Voor meer informatie:
Gerard van den Anker (directeur)
Veiling Zaltbommel
Stationsweg 28
5301 KH Zaltbommel
Tel: (+31) 06 51012063
g.vandenanker@veiling-zaltbommel.nl
www.veilingzaltbommel.nl