Het mangoseizoen in India loopt op zijn einde. Over het algemeen zijn de verkoopcijfers bevredigend, zowel in eigen land als wat betreft de export. Vooral in de Verenigde Staten is het succes solide, zegt Kaushal Khakhar, CEO van de Indiase AGF-exporteur Kay Bee Exports.
"Het mangoseizoen 2023 is een succes geweest. We hebben de verkoopvolumes in verschillende markten, zoals de VS, een sprong zien maken. Het grootste deel van de vraag naar Indiase mangorassen wordt er gedreven door de grote Indiase diaspora. Er wonen 4,7 miljoen mensen van Indiase afkomst in de VS. Die mensen hebben een sterke emotionele band met de gebruiken in India en hebben jeugdherinneringen die verband houden met het mangoseizoen, dat op grote schaal wordt gevierd in het land. Hun mangoconsumptie is niet alleen hoog, ze gaan ook specifiek op zoek naar Indiase rassen."

Het feit dat de Indiase mango's worden ingevlogen in de VS, geeft ze het voordeel van de versheid, zegt Khakhar. "Indiase mango's kunnen alleen per vliegtuig worden verzonden, terwijl die uit Zuid-Amerika over de weg naar de VS worden vervoerd. Door gebruik te maken van luchtvracht blijven het aroma en de versheid van de mango's behouden en hoewel ze wat duurder zijn, blijven ze de voorkeursoptie voor Indiƫrs die in de VS wonen. Daarom was het geweldig om te zien dat de luchtvrachttarieven, die de afgelopen jaren door corona vrij onbetaalbaar waren, nu zijn genormaliseerd. Het prijsverschil tussen een Indiase mango en het Zuid-Amerikaanse product is verkleind en voor veel consumenten niet langer een breekpunt."
Gelukkig zijn voor Kay Bee en importeurs de prijzen van luchtvracht eindelijk aanzienlijk gedaald na de enorme prijsstijging die plaatsvond tijdens de pandemie, zegt Khakhar. "Nadat de verzending van Indiase mango's naar de VS tijdens de pandemie werd opgeschort, herstartte de export in 2022, zij het op beperkte schaal. Maar nu neemt ze al voor het tweede jaar fors toe. Ook de goede weersomstandigheden en de vroege start van het mangoseizoen in India verklaren waarom we op schema liggen om dit jaar ongeveer 2.000 ton te verhandelen, dubbel zoveel als in 2022."
Kay Bee mikt op Indiase consumenten in andere landen, aangezien mango belangrijk is in de Indiase cultuur. "De vraag naar Indiase mango blijft groot in landen waar veel mensen van Indiase afkomst wonen. Dat is niet alleen zo in de VS, maar ook in het VK. Daar hebben we programma's met verschillende grote retailers om het hele seizoen mango's te leveren. Hoewel er inspanningen worden geleverd om de Indiase mango's bekender te maken in de rest van Europa, blijft dit een uitdaging. Hoewel de eetkwaliteit van Indiase mango's superieur is, zijn die van andere herkomstlanden langer houdbaar en betaalbaarder", legt Khakhar uit.
"De afgelopen jaren hebben we echter enkele landen gezien die bereid zijn het te proberen en er succesvol in zijn. We starten jaar na jaar meer programma's op. Dit is het geval in Japan, een land dat vooral gericht is op de esthetische uitstraling van fruit. De Indiase mango's zijn er de afgelopen twee seizoenen een succes geweest. Ook vanuit Zuid-Afrika en Maleisiƫ zien we veel interesse."

Het heeft de laatste tijd overal in India geregend, maar Khakhar benadrukt dat dit niet ongewoon is zo dicht bij het moessonseizoen. Het heeft zeker niet veel invloed op het mangoseizoen van Kay Bee. "Eind mei en begin juni waren er enkele korte periodes van regen, maar dat heeft geen negatieve invloed gehad op de Indiase mangoteelt. Het Indiase mangovolume (21 miljoen ton in 2022) lijdt nauwelijks onder zulke korte perioden van slecht weer. Mango's worden ook verspreid over een groot geografisch gebied geteeld. Dit garandeert een constante beschikbaarheid voor zowel de binnenlandse als de exportmarkt."
Ondanks dat het mangoseizoen over een paar weken ten einde loopt, werkt Kay Bee nog steeds aan toekomstige doelstellingen. "We willen ons marktaandeel versterken in landen waar Indiase mangorassen al bekend zijn, maar ze ook in andere landen introduceren. Daarom is het nodig om gelijkgestemde partners te vinden in landen die op zoek zijn naar hoogwaardige, exclusieve producten voor de lange termijn. De afgelopen jaren zien we ook steeds meer kansen voor ons merk van premium mango-leveringen bij mensen thuis, Mango First, in de VS en het VK. Het schenken van mango's aan vrienden en familie blijft ingeprent in de Indiase cultuur en daarom geloven we sterk dat Mango First zich verder kan ontwikkelen in deze landen waar de bevolking van Indiase afkomst groot is", besluit Khakhar.
Voor meer informatie:
Kay Bee Exports
Tel: +91 88 79 000 973 (India)
[email protected]
www.kaybeeexports.com