Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vraag terug op pre-coronaniveau

Vraag naar Israëlische Medjoul dadels overtreft aanbod

De binnen- en buitenlandse vraag naar de populaire Medjoul dadels uit Israël overtreft de beschikbare voorraden. Dit leidt tot hogere prijzen en duidt op een terugkeer naar pre-coronaverkopen. "Dat is goed voor de telers", zegt Gal Twig, hoofd bedrijfsontwikkeling bij de Israëlische Dadelraad.

"Israël teelt 55.000 ton Medjoul dadels. Dat is de helft van wat in de wereld wordt geteeld. Medjoul is de beste dadel. Het klimaat in Israël is ideaal met warme lucht en de juiste luchtvochtigheidsgraad. De dadels bereiken hier hun hoogste kwaliteit en dat maakt ze natuurlijk duurder. Wereldwijd wordt zo'n 1,3 miljoen ton dadels geëxporteerd en de bijdrage van Israël is eerder beperkt, maar toch belangrijk. Omdat Medjoul topkwaliteit is, begonnen we de afgelopen vijf jaar concurrentie uit andere landen te zien. Het is altijd een vraagmarkt geweest met hoge prijzen. Consumenten betalen immers meer voor kwaliteitsproducten. Traditioneel werd 90% van de Medjoul export op de vrije markt verhandeld. Maar tijdens corona gingen de markten op slot en voor het eerst in de geschiedenis werd in een oogwenk overgeschakeld van een vraag- naar een aanbodmarkt", legt Twig uit.

Tijdens de harde lockdownjaren begon Israël het seizoen telkens met een grote beschikbaarheid aan dadels van hoge kwaliteit, die het niet kwijt kon. "We begonnen het nieuwe jaar telkens met veel voorraad en lage prijzen. Onze telers verloren veel geld. Met de verlaging van de prijzen creëerden we een levendigere marktsituatie om zoveel mogelijk volumes te kunnen verkopen. Met de exporteurs spraken we af om tussen de 40% en 50% aan de retail te verkopen, want die garandeerde ondanks de lagere prijzen stabiliteit. Eind 2021 zaten we dan zonder overtollige voorraden. En het daaropvolgende jaar hadden we in juni al geen dadels meer, hoewel het volgende seizoen pas in september begon. Er was toen ook een probleem met de oogst, want de opbrengst lag 10% lager dan gebruikelijk. Zo leefde de markt voor ons weer op en ook de koers van de sjekel ten opzichte van de euro verbeterde voor de export. Nu wil iedereen klanten in Europa beleveren, met een focus op retail. Eind 2022 zagen we een vroegtijdig einde aan het seizoen komen, omdat we wederom onvoldoende aanbod hadden. Ook dit jaar kan ons aanbod het erg hoge ritme van de vraag naar kwalitatief hoogstaand product niet aan."

Twig vertelt dat Israël onlangs ook toegang heeft gekregen tot de Chinese markt. India opende zijn deuren drie jaar geleden. "Volgend seizoen willen we de export naar China opstarten, want dit seizoen beschikken we niet over voldoende product. De teelt heeft immers geleden onder ongunstige weersomstandigheden. Het was te warm, waardoor een deel van het fruit op de grond is gevallen. Dit jaar zouden de prijzen nog meer moeten stijgen dan vorig jaar. We zijn ervan overtuigd dat de telers er dit seizoen goed voor staan. We investeren veel geld in marketing, vooral in Europa, om er de Israëlische Medjoul dadels te promoten. De vraag in Europa is erg hoog, maar onze kwaliteit is dan ook uitmuntend."

Twig zegt dat de Israëlische Medjoul volumes constant blijven omdat meer bomen volwassen worden. Dat compenseert enigszins de uitval door het slechte weer. De afzet op de lokale markt is even groot als de export. "Op de Israëlische markt is de vraag zeer goed. Alleen al in 2020 werd er in ons land 25.000 ton geconsumeerd. En diezelfde hoeveelheid werd naar 60 landen geëxporteerd. Maar onze plannen zijn om 70% naar het buitenland te verzenden en slechts 30% in het binnenland af te zetten. Zelfs Israëli’s moeten dus meer betalen voor kwaliteitsdadels. De gemiddelde consumptie in Israël bedraagt 3,6 kg per persoon per jaar, terwijl een gemiddelde Amerikaan maar 70 gram per jaar consumeert. Dat betekent dat er in de rest van de wereld nog veel werk op de plank ligt om de consumptie aan te wakkeren. In landen waar veel mensen uit het Midden-Oosten wonen, zoals Frankrijk, Duitsland en het VK, ligt de gemiddelde consumptie van dadels veel hoger", besluit Twig.

Voor meer informatie:
Gal Twig
Israel Dates Board
Tel: +972 524312978
[email protected]
www.g-twig.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer