Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Detacheringsrichtlijn in Nederlandse wet verwerkt

Met ingang van 1 juni 2023 wordt de detacheringsrichtlijn (richtlijn 2020/1057/EU) in de Nederlandse wetgeving geïmplementeerd. Deze richtlijn geldt in principe sinds 2 februari 2022 in de meeste lidstaten. Nederland is één van de laatste lidstaten in de EU die deze richtlijn in nationale wetgeving omgezet heeft, zo meldt TLN. Dit is verwerkt in de Wet Arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de Europese Unie (WagwEU). 

Wat is detachering?
Volgens de richtlijn wordt als detachering aangemerkt wanneer de chauffeur in een ander land dan het vestigingsland van de werkgever cabotage of derdelandenvervoer verricht. Voorafgaand aan detachering moet er een melding in IMI worden gedaan. Als de chauffeur in een land gedetacheerd wordt waar de arbeidsvoorwaarden beter zijn dan de normale arbeidsvoorwaarden van die chauffeur, dan heeft de chauffeur gedurende de detachering recht op de betere arbeidsvoorwaarden.

Het is aan te raden om detacheringen tijdig en correct in IMI te melden en de chauffeur de juiste arbeidsvoorwaarden te betalen. Wordt dit nagelaten, dan kan dit tot hoge boetes leiden.

Bron: TLN

Publicatiedatum: