Xenia®, het nieuwe perenclubras van het Duitse DOSK, verlaat de Duitse markt na een succesvol seizoen. Precies op tijd voor de perenbloesem en de Dag van de Peer op 23 april is de felbegeerde peer van het merk Xenia, ondanks zijn lange houdbaarheid, al uitverkocht door alle deelnemende verkooporganisaties zoals Obst vom Bodensee (OvB) en VEOS. De exclusieve merk- en distributierechten zijn sinds 1 september 2022 in handen van DOSK. Vanaf het komende seizoen 2023/24 wordt Xenia op de markt gebracht door onder meer Elbe-Obst, Faby, VEOS, Landgard en OvB.
In een veranderlijke marktomgeving heeft het merk Xenia bewezen garant te staan voor omzetgroei en snelle verkoop. "Xenia overtuigt retailers en consumenten met zijn lekkere smaak en houdbaarheid. Zo kan Xenia zich staande houden op de markt, ondanks de uitdaging van terughoudendheid van de consument en de inflatie," legt Martina Mattes, Key Account Manager bij OvB, uit. "Aan de Bodensee hebben we het grootste volume in Duitsland: de eerste bomen werden 12 jaar geleden geplant. Op de lange termijn verwachten wij aan de Bodensee, maar ook door de samenwerking met het DOSK, sterk toenemende oogstvolumes." Deze trend moet in het komende seizoen worden uitgebouwd.

Relaunch van het merk
Ook aan de consumentenkant is er een merkbare toename van de vraag naar peren, waaraan momenteel niet volledig door de Duitse teelt kan worden voldaan. Hier komt Xenia om de hoek kijken met de voordelen van regionale teelt, uitstekend shelf life, lange houdbaarheid en knapperige, zoete smaak. Vanaf de herfst van 2023 zullen een relaunch van het merk en een innovatieve marketingstrategie ook gericht zijn op nieuwe gebruikers van peren. "Voor het komende seizoen hebben we een nieuwe reclamecampagne voor Xenia gepland. We bekijken het merk en de peer volledig opnieuw en zetten de vorige marketingstrategie op zijn kop. We zijn ervan overtuigd dat de nieuwe merkoriëntatie ook nieuwe doelgroepen zal verleiden om voor een peer te kiezen," zegt DOSK Brand Manager Inga Mohr.
Janina Bembenek, Hoofd Marketing bij DOSK vervolgt: "Het is niet gemakkelijk voor een peer om zich als merk in de fruitafdeling te vestigen. Xenia is met haar eigenschappen de beste peer op de markt. We willen van haar een echt 'Love Brand' maken. Want deze peer mag er zijn!"
Smaak, consistentie en houdbaarheid
Xenia is nu al de lieveling van de Duitse supermarkten en heeft haar vaste plaats in het fruitschap verworven door een uitstekende houdbaarheid, een uitzonderlijke kwaliteit en een voortreffelijk smaakprofiel in twee rijpheidsklassen. De Xenia-peer is het zoete product van een kruising tussen de rassen "Triomphe de Vienne" en "Decana N. Krier". Het resultaat: een knapperige groene peer met stevig vruchtvlees en een suikerzoet aroma.

Een Xenia peer kan door de consument ook lang bewaard worden. In de koelkast is hij twee tot drie weken houdbaar. Op de fruitschaal kunnen Xenia-peren ruim een week op kamer-temperatuur (18°C) worden bewaard.
De peer wordt tijdens het rijpingsproces geler en krijgt geleidelijk de voor peren typische smeltende textuur. Xenia kan ook sappig-rijp worden gegeten zonder te knoeien, met of zonder schil. Tot nu toe is de DOSK verantwoordelijk voor de appel-clubsoorten Fräulein®, SweeTango®, Rockit® en Kissabel®. Xenia is dus het eerste perenclubmerk onder de DOSK-paraplu. Directeur Wolfgang Kreiser haakt met Xenia in op de Europese hardfruittrend in peren.
Voor meer informatie:
www.xenia-birne.de
www.dosk.eu