De raming voor de Spaanse sinaasappeloogst wees aan het begin van het seizoen op een daling van ongeveer 20% en voor Andalusië zelfs op 25%. Nu het einde van het seizoen nadert, blijkt dat de cijfers nog hoger oplopen.

"Onze gegevens duiden voor de percelen in de provincies Córdoba en Sevilla op 35% minder opbrengst dan vorig jaar. Dat is 10 procentpunt meer dan aanvankelijk verwacht", vertelt Antonio Carmona, manager van Sunaran en voorzitter van Palmanaranja.
"De daling van de oogst gaat gepaard met een stijging van de kosten voor zowel telers als pakstations, waardoor de verkoopprijzen moesten stijgen. Dat hebben ze ook gedaan, maar in veel gevallen zal die meerprijs het oogstverlies niet compenseren."

De citrusprijzen liggen zeker al maanden "op het hoogste niveau van de laatste 10 seizoenen", zo schrijft het Spaanse ministerie van Landbouw in haar wekelijkse prijsrapport. Dat geldt overigens niet alleen voor klasse I product of extra kwaliteit. Ook klasse II product en citrus dat bestemd is voor de sapindustrie halen behoorlijk aantrekkelijke prijzen.
In Córboda lagen de meest recente prijzen voor klasse II Lane Late (exclusief btw en oogstkosten) op
€ 0,32-0,36 per kilo, voor klasse I Navel Powell, Barfield en Chisslet op
€ 0,45-0,50 per kilo en voor klasse II van diezelfde rassen op € 0,40-0,44 per kilo. Voor klasse I Valencia Late werd
€ 0,48-0,52 per kilo betaald en klasse II haalde zelfs nog € 0,36-0,47 per kilo.
"In eerste instantie dacht men dat er niet genoeg sinaasappelen voor de sapindustrie zouden zijn, maar dat viel nog mee, want veel fruit voldeed niet aan de eisen voor de export. Daarnaast zagen we in dat segment prijzen die jaren niet meer werden gehaald, zodat de verwerkende industrie een zeer interessant alternatief was. De prijs lag rond de € 0,28-0,30 per kilo. Vorig jaar was dat maar € 0,10-0,11 per kilo", zegt Antonio.
Retail bepaalt de markt
De prijsstijging was dit jaar niet alleen hard nodig vanwege de afname van de oogst en de stijging van de teeltkosten. De sector verlangde er al lang naar, na jaren van te lage prijsniveaus, zo vertelt Antonio. Zo werd vorig jaar in maart gemiddeld € 0,13 per kilo ontvangen voor een kilo sinaasappelen voor de versmarkt, zo blijkt uit gegevens van het Andalusische Markt- en Prijsobservatorium.

De concurrentie op de Europese citrusmarkt is echter zeer groot en sinds maart komt Egypte sterk opzetten met zijn sinaasappelen. "We zijn ons ervan bewust dat we qua prijs niet met hen kunnen concurreren en we hebben in het laatste deel van het seizoen al een vertraging van onze oogst opgemerkt. Het wordt dus niet dramatisch, want we naderen het seizoenseinde, maar dat neemt niet weg dat deze volkomen oneerlijke concurrentie ons zorgen baart."
"Ten eerste mogen de Egyptische telers actieve stoffen gebruiken die voor ons verboden zijn en ten tweede kunnen ze hun fruit tegen zeer lage prijzen verkopen, want het verschil in teeltkosten met Europa is enorm. Eigenlijk doen ze niets mis, want hun wetgeving staat het hen toe en in Europa worden ze geen beperkingen opgelegd. Maar wij hebben op die manier een groot concurrentienadeel en ook al bevinden we ons in een vrije markt, de spelregels zouden dezelfde moeten zijn."
Gezien deze ongelijke concurrentie zijn promotie- en bewustmakingsinspanningen erg belangrijk voor het Europese product, merkt Antonio op. "We kunnen ons richten op de consument, maar uiteindelijk delen de supermarktketens de lakens uit. Zij hebben de grootste koopkracht. Als het aankoopcriterium alleen de prijs blijft, zijn we altijd in het nadeel. Er is dus een moment van bezinning nodig, zowel op Spaans als op Europees niveau, als we de Europese tuinbouw willen vrijwaren."
Voor meer informatie:
Palmanaranja
Avda. Felix Rodríguez de la Fuente, s/n.º
14700 Palma del Río (Córdoba) - Spanje
Tel: +34 957 64 58 82
[email protected]