Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Camille Faber, Ebury:

“Banken vinden het steeds minder interessant om MKB’ers te ondersteunen bij internationaal zakendoen”

Tholen - Met je nieuwe klant in het Verenigd Koninkrijk ben je er bijna uit, alleen, die wil graag in ponden betalen. Die dienst wil je als bedrijf graag aanbieden, maar dat kost naast veel tijd en moeite, een hoop geld. Voor het openen van een buitenlandse rekening bij een van de grootbanken betaal je als ondernemer tegenwoordig al snel duizenden euro’s én dan heb je nog geen transactie gedaan, zo waarschuwt Camille Faber, Account Manager bij Ebury.

De tendens is dat het voor banken minder interessant is om ondernemers te faciliteren bij hun internationale betalingen. Dit komt onder andere doordat banken en andere financiële instellingen aan steeds strengere compliance regels moeten voldoen, waardoor een tijdrovend proces ontstaat bij het verzamelen en beoordelen van documenten. De opbrengsten van deze klanten wegen voor grootbanken niet op tegen de tijd, energie én kosten die ze hiervoor maken. Om deze kosten te compenseren hangt er voor ondernemers een duur prijskaartje aan het openen van buitenlandse valuta rekeningen. Daarnaast is een rekening openen bij een lokale bank in het buitenland ook geen optie als je niet lokaal gevestigd bent, legt Camille uit.

Veel bedrijven zijn niet op de hoogte van alternatieve partijen in de markt die wel bereid zijn om internationale rekeningen aan ondernemers te faciliteren. Zo heeft Ebury een breed klantenbestand van internationaal opererende bedrijven in de AGF-sector. “Eén van onze klanten verkoopt sla en tomaten in het Verenigd Koninkrijk. Zij hebben kosteloos een GBP-rekening gekregen, waarop ze van Britse klanten ponden kunnen ontvangen. Op het moment van converteren kunnen de ponden via ons platform worden omgezet naar bijvoorbeeld euro’s.” Hier ontstaat een tweede voordeel- want klanten handelen tegen betere wisselkoersen via Ebury.

"Eén, of meerdere vreemde valuta rekeningen op naam van het eigen bedrijf zorgen voor een internationale uitstraling. Lokale betaalrekeningen bieden klanten de mogelijkheid om in hun eigen valuta af te rekenen. Dit kan van enorme meerwaarde zijn bij het aantrekken van potentiële nieuwe klanten, maar ook voor bestaande relaties."

Ebury kijkt op een actieve manier mee met haar klanten om kansen én risico’s inzichtelijk te maken, om zo het internationale betalingsverkeer te optimaliseren. Naast valutarekeningen biedt Ebury dienstverlening op het gebied van het afdekken van valutarisico’s en het voorfinancieren van inkoopfacturen.

Voor meer informatie:
Robert Lubbers
Ebury
Claude Debussylaan 26
1082 MD Amsterdam
T: +31 6 29508923
robert.lubbers@ebury.nl 
www.ebury.nl