Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Karin Gorree over AGF-activiteiten Normec Foodcare:

"Wij laten telers, importeurs en retailers het verschil maken"

Tholen - In de loop der jaren is de waaier van diensten van Normec Foodcare binnen de AGF-sector behoorlijk uitgebreid. Na de overname van N&S Quality volgden Innovative Fresh, Groen Agro Control, Maas Fruit Quality Inspection (MFQI), Goodacre en QC One. "Iedere Business Unit doet waar hij goed in is, maar we verbinden onze kennis veel meer. Als kennispartner in voedselveiligheid, productkwaliteit en smaak hebben we de hele AGF-keten binnen handbereik. Wat onze collega-keurmeesters zien in de haven of het DC, zien wij in de winkel terug", vertelt Director Quality & Business Development Karin Gorree van Normec Innovative Fresh.

"Het trainingsaanbod binnen N&S is ondergebracht binnen Normec Training & Education. MFQI en Goodacre zijn samengegaan tot Normec Maas Goodacre, wat één van de grootste partijen is op het gebied van AGF-inspecties. De inspectieresultaten worden digitaal vastgelegd en gerapporteerd in QC One, zodat de klant en leverancier dezelfde dag nog over de rapportages beschikt. Normec Groen Agro Control voert vandaag de dag laboratoriumanalyses uit voor de AGF en tuinbouw, terwijl we vanuit Normec Innovative Fresh veel meer aan het einde van de keten kijken naar de kwaliteit van de producten door de ogen van de consument. Dankzij die bundeling van kennis kunnen we de klant meer diepgang bieden. En met dit complete pakket aan diensten zijn we uniek in de markt", vertelt Karin.

Kijken door de ogen van de consument
"Alle kwaliteitsgerelateerde aspecten van AGF komen samen van training tot keur en kwaliteitsmonitoring waar smaak een onderdeel van is. Dit is ook in lijn van onze missie dat we willen dat alle mensen onbezorgd kunnen genieten van goed, lekker en veilig eten", vervolgt Karin. "Maar de AGF-wereld is complex en kwaliteit en beschikbaarheid van AGF-producten fluctueren voortdurend. Met Normec Foodcare bieden we grip op de kwaliteit van AGF. Dat speelt ook in op de vraag van de consument, want als je de consument vraagt wat ze echt belangrijk vinden aan AGF, dan is het antwoord altijd: kwaliteit. En dat is exact wat we doen, kijken door de ogen van de consument."

"Wekelijks bezoeken we zo’n honderd supermarkten en kopen we in opdracht van onze klanten producten die we uitgebreid testen op kwaliteit, uiterlijk, smaak en houdbaarheid. Hiermee ontzorgen we partijen in de hele keten van telersverenigingen tot supermarkten. Zo bieden we antwoord op vragen als ‘welke van de ToBRFV-restistente tomatenrassen vindt de consument het lekkerste? En helpt de coating op de avocado nu wel of niet? Daarmee helpen we retailers met vragen of het zin heeft om AGF-producten te behandelen om zo het aantal verpakkingen te reduceren, maar we helpen ook een teler bij zijn rassenkeuze en geven antwoord op de vraag hoe zijn tomaten in het schap zich verhouden van de concurrentie", vertelt Karin.

Impact marktsituatie op kwaliteit
Momenteel domineert het nieuws over de groentetekorten de handel. Toch sneeuwt deze marktsituatie volgens Karin het kwaliteits-onderzoek niet onder. "De partijen die vooruit kijken, blijven continu bezig met kwaliteit. Maar de marktsituatie heeft zeker impact. Spanje en Marokko komen op en we zien dat de zuurwaardes van bijvoorbeeld tomaten echt hoger liggen dan anders. Ook zien we veel meer stoplichtverpakkingen met groene paprika's in de winkel dan voorgaande jaren. Ik ben benieuwd naar de effecten hiervan op de lange termijn. Ook zijn bijna alle Nederlandse supermarkten nu over op Spaanse aardbeien, terwijl de laatste jaren juist de trend was dat er jaarrond Hollandse aardbeien werden gevoerd. Als gevolg van de energieprijzen is dat echt voorbij, maar hierdoor zien we wel grote kwaliteitsverschillen langskomen. Spanje levert nu eenmaal hardere aardbeien. Deze hebben vaak nog wel de brix, maar niet altijd de smaak", aldus Karin.

En waren de groenten nu echt veel beter van smaak, zoals vaak door de oudere generatie wordt beweerd? Karin betwijfelt het. "Zaadveredelaars doen hun uiterste best om een smaakvol en goed product te veredelen. Maar je bent van meer aspecten in de keten afhankelijk om het juiste product op het juiste moment verkocht te krijgen. Er valt aan zoveel knoppen te draaien. Ons team aan ervaren AGF-experts en keurmeesters weet als geen ander hoe je als teler, importeur of supermarktketen het verschil kunt maken."

Voor meer informatie:
Karin Gorree
Normec Innovative Fresh
Mob: +31 (0)6 39 01 34 44
Karin.gorree@normecgroup.com 
www.normecfoodcare.com/branche/agf/