Veilig Verkeer Nederland wil dat 80km per uur wegen die niet aan de inrichtingseisen voldoen moeten worden teruggebracht naar 60 km per uur- wegen. "Uit cijfers van de politie blijft dat van alle dodelijke verkeersongevallen bijna de helft (41%) plaatsvindt op wegen waar je 60 km/uur en 80 km/uur mag rijden. Dit terwijl deze provinciale wegen slecht 6% van het wegennetwerk in Nederland uitmaken. Een belangrijke factor voor deze ongelukken is dat er in veel gevallen met te hoge snelheid werd gereden terwijl de wegen niet optimaal veilig zijn ingericht", zo geeft de vereniging aan.
VVN geeft aan dat er vorig jaar 578 verkeerdoden te betreuren waren, waarbij snelheid in veel gevallen een belangrijke oorzaak was. De overheid wilt dit aantal in 2030 halveren. "Daarom roepen wij provincies, als wegbeheerder, de verantwoordelijkheid te pakken om zowel infrastructuur als handhaving (van snelheid) te verbeteren op deze wegen."
"Frustratie bij bestuurders kan gevaarlijke situaties opleveren"
In het AD klinkt er vanuit verschillende kritiek op het initiatief van VVN. "Als bestuurders de snelheid op een provinciale weg ongeloofwaardig vinden, gaan ze op zoek naar andere routes. Daarmee krijg je verkeer op plekken waar je ze niet wil hebben, zoals in dorpen en binnensteden. Dat is met het oog op snorfietsers en fietsers onwenselijk", aldus een woordvoerder van SWOV.
Verkeerskundige Gerard Tertoolen: "Mensen gaan echt niet langzamer rijden als je het bordje 80 door 60 vervangt. De frustratie bij verlagen van de snelheid leidt bij sommigen weer tot onverantwoorde inhaalmanoeuvres."
"Het zou beter zijn om specifiek naar de inrichting van een weg te kijken. Dat is niet goedkoop of eenvoudig, maar investeren in verkeersveiligheid betaalt zich uiteindelijk wel terug", oppert SWOV als mogelijk alternatieve oplossing.
Bron: VVN