Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Voorspelde regen baart steenfruit- en druiventelers zorgen

Haven van Kaapstad sinds dinsdag niet operationeel wegens sterke wind

Wind is geen onbekende in Kaapstad in de zomer, met name de droge zuidoostelijke wind die in de volksmond de Cape Doctor wordt genoemd. De bewoners van Kaapstad zeggen dat de wind dit jaar harder waait dan normaal, en eigenlijk lijkt het erop dat hij elk jaar een beetje krachtiger wordt.

"De wind is gewoon verschrikkelijk", zegt een exporteur. Zelfs gebieden dieper landinwaarts krijgen meer wind dan normaal.

In december waren er door de wind gedurende 169 uur geen afvaarten mogelijk, vergeleken met 142 uur in december 2021. Ook januari was winderiger dan de voorgaande twee jaar. Dit jaar werden 190 uren verloren tegenover 135 uren in januari 2022.

Containerterminal in Kaapstad (foto Chris Troch | Dreamstime)

Grote achterstand
"De haven is sinds dinsdag niet operationeel vanwege weersgerelateerde vertragingen. Er worden momenteel geen reefers uitgeladen. Bijna alle beschikbare aansluitpunten voor reefers in de haven zijn op dit moment in gebruik", zei het Fresh Produce Exporters' Forum vorige week vrijdag. 

Niet alleen de windsnelheid is problematisch, maar ook de windvlagen. Een paar jaar geleden viel een kraan in zee. "Hierdoor ontstaat een veel grotere achterstand dan de haven gewend is", merkt een expediteur op.

Hij vindt dat de havenautoriteiten acht hadden moeten slaan op waarschuwingen voor wind. "Ze hadden geen bevestiging moeten uitvaardigen voor de MSC Caterina en de Maersk Vilnius. Het was roekeloos en het zal de sector onder grote druk zetten wanneer de haven uiteindelijk weer opengaat." 

Dagenlange wachttijd voor vrachtwagens
"Vrachtwagens kunnen hun containers niet lossen", zegt een exporteur. "Wachtende vrachtwagens blijven stationair draaien om de reefers van stroom te voorzien. Sommige staan er al dagen in de wachtrij. In de haven zijn alle aansluitpunten in gebruik."

Vrachtwagenchauffeurs die wachten om te lossen krijgen voedsel aangereikt, maar ook diesel om de generatorsets draaiende te houden. Koelopslagfaciliteiten bereiken hun maximale capaciteit. Sommige zitten al overvol en accepteren geen nieuwe goederen meer.

De Zuid-Afrikaanse druivensector merkte in haar wekelijkse nieuwsbrief op dat er naast de wind de laatste tijd nog een aantal andere problemen zijn geweest: "De prestaties in de haven van Kaapstad waren de afgelopen weken niet bevredigend en een gezamenlijke inspanning van Transnet en andere belanghebbenden is vereist om de komende weken de volumes goed te beheren."

Weerdiensten voorspellen regen
Ondertussen is er na dagen van onaangenaam hoge temperaturen lichte regen gevallen in het district Kaapse Wynland en er wordt voorspeld dat er maandag nog meer regen in aantocht is.

Grote hoeveelheden druiven moeten de komende 5 weken nog worden geplukt in de Hex River Valley. In de lagere delen kon de oogst tot nu toe zonder onderbreking worden voortgezet en in de hoger gelegen gebieden, in de buurt van Touwsrivier, was er slechts een kleine verstoring.

Publicatiedatum: