Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rutger van Wulfen, Global Produce:

"Verticale integratie en marktaanwezigheid de sleutelwoorden komende vijf jaar"

Na een sterk groeitraject zal de in Hong Kong gevestigde Global Produce Holding op 1 april 2023 de deuren openen van de Global Produce Saudi Arabia Joint Venture in Riyad. 

Vorig jaar heeft Global Produce haar toeleveringsketen verticaal geïntegreerd door een joint venture aan te gaan in Ho Chi Minh City, Vietnam (zie foto rechts). Naast haar joint ventures heeft Global Produce ook een sterke lokale marktvertegenwoordiging in Oost-Europa en in China.

De volgende twee belangrijke markten waarin Global Produce gestaag zal groeien, zijn Indonesië en India, hetzij via de lokale markt, hetzij via een joint venture.

"In citrus hebben we een mooie groei doorgemaakt en in 2022 hebben we weer concurrerende prijzen kunnen aanbieden aan de teeltbedrijven die we vertegenwoordigen", stelt Rutger van Wulfen, oprichter van Global Produce. Het bedrijf realiseerde in 2022 een groei van 270% voor de afzet van Zuid-Afrikaans citrus.

Een groot deel van deze toename werd vertegenwoordigd door een Star Ruby-programma naar China en Irak. "Star Ruby was zeer succesvol. Het werd door ons lokale team in China verkocht aan fruit- en theewinkelketens, die goed waren voor 60% van de afzet, en sapfabrieken in heel China", zegt hij.

"Onze strategie is om samen te werken met een select aantal coöperaties en te vechten voor hen. We vermijden onnodige tussenpersonen."

Het hoofdkantoor van Global Produce is gevestigd in Kaapstad, Zuid-Afrika, van waaruit de planning en logistieke diensten worden aangestuurd. Het kantoor is een servicecentrum om telers te linken aan overzeese markten. 

Focus op second-tier steden in China 
Tien jaar geleden was Global Produce volgens Rutger een voorloper in de distributie van Zuid-Afrikaanse druiven en citrus naar de meer afgelegen steden in China en naar markten als Beijing, Shenyang, Kunming en Zhengzhou. 

Druiven uit Zuid-Afrika (gesymboliseerd door de olifant) onder het merk Geo van Global Produce

"We hebben op die manier traditionele first-tier markten zoals Shanghai en Guangzhou omzeild. We hebben zeer goede partners (verkoopteams) waarmee we rechtstreeks samenwerken, aangezien bepaald fruit gewoon niet zo snel beweegt op second-tier markten. Dat biedt ons het voordeel dat we ook sinaasappelen van iets mindere kwaliteit en zelfs klasse II appelen naar China kunnen verzenden in plaats van alleen het perfecte premium product."

Hij legt uit dat dit voor telers een enorm verschil maakt, aangezien ze nu meer voor China kunnen verpakken dan ooit tevoren en er een betere prijs voor kunnen krijgen dan op de traditionele markten zoals Europa, Rusland of het Midden-Oosten.

"Het andere voordeel van het openen van een container ‘dieper’ in China is dat het product niet onnodig langs tussenpersonen gaat voordat het de eindbestemming bereikt. We leveren grote hoeveelheden Zuid-Afrikaans fruit af rechtstreeks bij de eindklant. We zijn blij dat we een trend hebben gezet, want dit is geweldig voor de Zuid-Afrikaanse citrussector in het algemeen."

Hij voegt eraan toe dat de groei in China voornamelijk gebeurt met B2B- en B2C-partners. "Onze algemeen directeur in China stond vroeger aan het hoofd van Hema Fresh van Alibaba. Als een octopus heeft hij overal connecties!"

Nieuwe marktontwikkeling in het VK en Noord-Amerika 
Naast China ("Global Produce’s comfort zone", noemt Rutger het) richt het bedrijf zich op nieuwe marktontwikkelingen. 

In januari 2023 verwelkomde het bedrijf Hannah Langford (zie foto rechts), voorheen inkoper voor Lidl van verschillende producten, waaronder steenfruit, exotisch fruit, tomaten, uien en snijbloemen. Ze is naar Zuid-Afrika verhuisd om voor de retailklanten van Global Produce over de hele wereld te zorgen en om een Zuid-Afrikaanse aanbod te ontwikkelen in Canada en Noord-Amerika.

"Ook het Verenigd Koninkrijk wordt steeds interessanter voor Global Produce. Vanwege het probleem van Citrus Black Spot is de EU een moeilijke exportmarkt, maar het VK wordt niet getroffen. Ook de Britse voorkeur voor grotere maten citroenen is aantrekkelijk voor ons."

Om de inspanningen naar het Westen te ondersteunen, heeft Global Produce Gerik Rautenbach aangesteld, voorheen een manager van een citrusteeltbedrijf in Patensie, die volgens Rutger een echte citrusexpert is.

Gerik zal de zaken in het zuiden van het land behartigen, waar Global Produce traditioneel niet zo sterk staat als in het noorden. Hij zal helpen bij het inkopen uit zuidelijk Afrika (inclusief Zimbabwe en Eswatini) voor het VK.

Rechts: Zuid-Afrikaanse sinaasappelen

"We zijn net begonnen met het verladen van citroenen voor Hongkong, Maleisië, Koeweit en Saoedi-Arabië. De kwaliteit van de oogst is zeer goed en we hebben dit jaar veel geluk op de markt. Normaal gesproken moeten we opboksen tegen Egyptische citroenen. We zien bijvoorbeeld nu ook dat er nogal wat Cypriotische, Turkse en nog steeds Egyptische citroenen in het Midden-Oosten zijn, maar de volumes zijn klein en qua kwaliteit zijn de vroege Zuid-Afrikaanse Eureka citroenen erg sappig."

Bovendien, voegt hij eraan toe, zullen de vroege citroenen net op tijd zijn voor de Ramadan. Het sapgehalte van Zuid-Afrikaanse citroenen is volgens Rutger veel beter dan dat van de concurrentie.

Beperkte aanvoer grote appelen door hagel
Global Produce bezocht vorige week de appelleveranciers in Ceres en Grabouw. In Ceres, waar volgens Rutger de appelen normaal gesproken groter zijn dan in Grabouw, heeft hagel de appelbomen geteisterd. 

"Er is mogelijk minder groot fruit beschikbaar voor plaatsen als Vietnam en ik verwacht dat de prijzen voor grotere kalibers dit jaar beter zullen zijn vanwege het onevenwicht tussen vraag en aanbod."

Binnenkort start de export van de eerste Royal Gala's. "Veel fruit gaat naar Hong Kong, de Filipijnen, Maleisië, Singapore, Sri Lanka, Malediven, Bangladesh, India en een klein deel naar Indonesië."

"Zuid-Afrika mocht vorig jaar zijn allereerste peren naar China sturen, maar wij hebben dat niet gedaan", vertelt Rutger, hoewel hij in het Verre Oosten Belgische PiqaBoo peren verhandelt en 15 jaar geleden als eerste Conference peren naar Hong Kong exporteerde, toen het ras er nog onbekend was.

Rechts: de Flamingo perenoogst in Zuid-Afrika staat op het punt van beginnen

"Forelle peren met hun rode blos zullen het goed doen, vooral in het noorden van China, waar de mensen over het algemeen graag peren lusten. Andere rassen met blos zoals Rosemarie en Cheeky zouden het ook goed kunnen doen, maar dat moeten we eerst nog zien, want ze zijn nieuw en China benadert veranderingen normaal gesproken met enig voorbehoud."

"Veel telers hopen Packhams naar China te sturen, maar ik heb mijn twijfels. Het zou moeten worden ondersteund door een investering in marktpromotie, net zoals voor de Belgische Conference peer. Dat is een onaantrekkelijke peer en moest dus tijdens de eerste seizoenen zwaar gepromoot worden in China."

Global Produce exporteert een groot volume kleine appelen zoals Fuji en Cripps Red naar Vietnam, voornamelijk voor de retail, want de groothandel wordt er gedomineerd door grote rode premium appelen.

Veelbelovende markt in Verre Oosten voor rode pitloze druiven
Het druivenseizoen nadert zijn einde met de oogst in de streek van de Hex River. 

"De kwaliteit is echt goed in Hex River en het is erg jammer voor telers dat ze door de hevige regenval volumes hebben verloren. De kwaliteit is van een zeer hoog niveau, veel beter dan voorgaande jaren."

De eerste druiven uit Namibië voor zeevracht arriveren in uitstekende staat en er zijn ook al zendingen uit het Trawal-gebied. Na een sterke toename van de luchtvracht vroeg in het seizoen, begon Global Produce met het laden van Crimson druiven uit Vanrhynsdorp en Trawal. In het Verre Oosten ziet de markt er veelbelovend uit voor rode pitloze druiven uit Zuid-Afrika.

"Chinees Nieuwjaar viel vroeg dit jaar en de lokale Chinese Crimsons dienden voor de nieuwjaarsverkoop. De markt was dus leeg toen we in de eerste week van februari op de markt kwamen."

Global Produce zag een grote toename van luchtvracht naar Cambodja, de Malediven, Maleisië en Vietnam. Ze hebben dit jaar evenwel niet veel geëxporteerd vanuit Orange River. "Dat is jammer", zegt hij.

"Chinees Nieuwjaar viel vrij vroeg en het was eigenlijk een fantastische timing voor luchtvracht. Met twee of drie zendingen per week hebben we het heel goed gedaan. Dat is 5 keer zo veel als normaal. Sommige ladingen zouden vanuit Kaapstad kunnen worden gevlogen, maar dichter bij Nieuwjaar moesten we via Johannesburg, waar er meer vluchtopties waren." 

Foto's aangeleverd door Global Produce

"Onze belangrijkste focus is altijd China geweest. Normaal gesproken gaat 40% van wat we uit Zuid-Afrika inkopen naar China, maar we zien dat de afzetmogelijkheden steeds kleiner worden. In het verleden hebben we veel concurrentie uit Peru gehad. Er is dit jaar iets minder concurrentie uit dat land, maar toch kunnen ze veel druiven aanvoeren, ook de grote maten", vervolgt Rutger.

"De oogst is iets kleiner en de markt in het VK en Europa is stabiel, dus ik verwacht niet dat er te veel fruit naar China gaat. De grotere volumes beginnen normaal gesproken bij de oogst in Piketberg en Hex River. Maar dan laden we niet meer zoveel fruit voor China, want we moeten er concurreren met de Chileense Crimson die tegen een lagere prijs op de markt komen. Dan zenden we de druiven liever naar retailers in Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten voor vaste prijsniveaus."

Rond deze tijd betrekt Global Produce ook luchtvrachtdruiven uit Australië voor Vietnam en Cambodja. 

Rechts: Het portfolio van Global Produce bevat onder meer kersen uit Nieuw-Zeeland

"De druiven komen er sneller op de markt en in Azië zijn ze bereid extra te betalen voor kwaliteit. Bepaalde klanten hebben een voorkeur voor Australië."

Zeer goede vraag naar lychees 
Tijdens de Ramadan is de fruitconsumptie erg hoog. Global Produce vliegt verse Namibische dadels naar verschillende landen in het Verre Oosten en eilanden in de Indische Oceaan. 

"Niet alleen Medjool, maar ook verse dadels winnen aan populariteit bij telers in Namibië en de Noordkaap. Het is een leuke extraatje in ons assortiment. We doen graag dingen waar onze klanten om vragen."

Sinaasappelen uit Egypte, aangeduid met de kameel, verpakt onder het merk Geo 

Mango's en lychees zijn twee andere producten die ze nog niet eerder hadden verhandeld.

"We zien een zeer goede vraag naar lychees in het Verre Oosten en het Midden-Oosten. We stuurden ook een aantal mangorassen zoals Tommy Atkins, Kent, Keitt en Shelly naar het Midden-Oosten en eilanden in de Indische Oceaan zoals de Malediven. Niet veel, een paar pallets per week, allemaal per vliegtuig."

Global Produce gaat zich steeds meer richten op avocado's en begint het seizoen met Keniaans product. Zowel Kenia als Zimbabwe hebben hun protocol met China afgerond en Global Produce houdt deze mogelijkheid nauwlettend in de gaten.

"We hebben een goed uitgebalanceerde groep van experts die wereldwijd actief zijn en in april start onze nieuwe CFO op ons hoofdkantoor in Kaapstad. We zullen blijven vechten voor de beste programma's voor onze groep trouwe telers, vooral in Zuid-Afrika. Velen staan onder grote druk door stijgende grondstoffenkosten en als de sector vasthoudt aan het oude model van teler-exporteur-importeur, zullen veel telers – vooral de kleinere – het niet redden", zegt hij.

"We nemen onze verantwoordelijkheid als speler in de keten serieus. Verticale integratie en marktaanwezigheid zijn de sleutelwoorden voor de komende vijf jaar."

Voor meer informatie:
Rutger van Wulfen
Global Produce
Tel: +27 82 300 5313 (Zuid-Afrika)
info@globalproduce.co
https://globalproduce.co/

Publicatiedatum: