Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
SIAL, Parijs

Uit de oude doos: Japan zoekt importeurs voor hun gedroogde Shiitake champignons

Van 17 tot 21 oktober jl. [1988] werd in Parijs voor de dertiende maal de Internationale Voedingsbeurs, de SIAL gehouden. Deze beurs geeft een bijna volledig overzicht van de hedendaagse levensmiddelenindustrie en hoe deze zich in de nabije toekomst verder zal ontwikkelen. Zij richt zich in het bijzonder op de horeca en andere grote afnemers zoals belangrijke supermarktketens, cateringbedrijven etc.

De Sial werd druk bezocht en de meeste exposanten toonden zich bijzonder enthousiast over het verloop van de beurs. De mogelijkheid nieuwe zakelijke contacten te leggen, was ruimschoots aanwezig en ook het weer verstevigen van reeds bestaande relaties werd als positief ervaren. Hier en daar werd opgemerkt dat er, ondanks de vrij hoge toegangsprijzen, onder het publiek toch veel bezoekers waren die met de voedingsindustrie als zodanig weinig te maken hadden. De belangrijkste West-Europese producenten en verwerkers van de voedingsindustrie waren op deze beurs vertegenwoordigd. Maar ook landen als China, Japan, India, Peru, Thailand, Taiwan en Vietnam om er maar enkele te noemen, hadden er een eigen stand, waarin zowel producten die reeds volop op de Europese markt te vinden zijn, als nieuwe, nog relatief onbekende producten gepresenteerd werden. Juist voor deze nieuwe producten is de Voedingsbeurs een bij uitstek geschikte gelegenheid om te testen of de presentatie en vooral de smaak aanslaan bij het West-Europese publiek.

Eén van de SIAL hallen met de Zuid-Amerikaanse landen op de voorgrond

Japan zoekt Nederlandse, Belgische en Franse importeurs voor hun gedroogde Shiitake champignons
In het Japanse paviljoen spraken we met de heer Tsuru van de Coöperatieve Nationale Federatie van Japanse producten de Zen-Noh. Hij toonde ons de bekende Shiitake paddenstoel in gedroogde vorm. Dankzij een geavanceerde droogmethode verliest de Shiitake vrijwel niets van zijn smaak, die pittiger en meer uitgesproken is dan die van de bij ons veel bekendere Parijse champignon. De Shiitake is een veel gebruikt product in de Japanse keuken en geeft een unieke smaak aan groente- en rijstschotels, maar wordt ook veel gebruikt voor het trekken van bouillon.

De heer Tsuru vertelde dat, hoewel ze veel ervaring hebben met de export naar Zuidoost-Azië, de Europese markt nog vrij nieuw is en dat de Zen-Noh op zoek is naar importeurs van dit product in Nederland, België en Frankrijk. Hij sprak de verwachting uit dat ook voor West-Europa de Shiitake het belangrijkste exportartikel van Japan zou worden in de levensmiddelenindustrie. Indien één van onze lezers hierover nadere informatie wenst, kan hij zich hiervoor richten tot de organisatie Unicoop Japan in Düsseldorf.

De Nederlandse minister van Landbouw en Visserij Gerrit Braks was ook op de SIAL aanwezig

Bron: Primeur 08 - Jaargang 03 - 28 oktober 1988

Publicatiedatum: