Tholen - FruitMasters is uitgeroepen tot overall winnaar van de Industributie Trofee in de Categorie Private Label. Naast deze prijs sleepte FruitMasters ook de trofee in de categorie Private Label - Vers in de wacht. Het is de eerste keer dat de telerscoöperatie uit Geldermalsen deze prestigieuze prijs voor leveranciers in retail in ontvangst mag nemen.
V.l.n.r.: commercieel manager retail Hans Sengers, commercieel directeur Adriaan Vis, trademarketeer Wouter Vagevuur
De prijs werd op dinsdagavond 10 januari uitgereikt tijdens de 35e editie van het Industributiediner dat werd gehouden in AMAZE Amsterdam. Deze beoordeling is tot stand gekomen na een grootschalig, onafhankelijk onderzoek van EFMI Business School onder vertegenwoordigers van verschillende retailorganisaties. Er wordt onder andere gekeken naar de criteria Accountmanagement, Trade Marketing en Supply Chain Management.
Een echte teamprestatie
Zo’n trofee win je niet alleen. Dat doe je samen. Directeur Adriaan Vis is trots op de gehele coöperatie: “De nominatie laat zien dat FruitMasters de laatste jaren samen met alle ketenpartners flinke stappen heeft gemaakt. Iets waar we natuurlijk enorm trots op zijn. Ook in deze uitdagende tijden zorgen we iedere dag voor volop beschikbaarheid en volle schappen met gezond Nederlands fruit. Deze trofee is een teamprestatie die alleen mogelijk is dankzij de inspanningen van onze telers, collega’s en partners.”
Samen verder in fruit
Al sinds de oprichting in 1904, levert de coöperatie fruit rechtstreeks van de bron aan klanten in Nederland en daarbuiten. Commercieel manager retail Hans Sengers: “De wereld van fruit is continu in beweging. Iedere dag is anders. Het is ons doel om het beste uit het AGF-schap te halen. Steeds met dezelfde kwaliteit. Het is mooi om te zien dat FruitMasters wordt erkend als een betrouwbare partner. We danken al onze relaties voor het vertrouwen. Het is tevens een mooie motivatie om ook de komende jaren te werken aan deze fantastische en gezonde categorie.”
Wrijving zorgt voor glans
Fruitmasters neemt de Industributietrofee over van Hessing Supervers die al drie jaar op rij de winnaar was. In een podcast over de vers-categorie voorafgaande aan de bekendmakingen bespraken Hans Sengers, commercieel manager retail bij Fruitmasters, Bart Dobbelsteen, commercieel directeur bij Group of Butchers en Michiel van ’t Hek, commercieel directeur bij Hessing Supervers wat er speelt in de categorie en hoe ze de samenwerking met retail ervaren en hoe door wrijving ook glans kan ontstaan.
Kostenstijgingen en het betaalbaar houden van de producten in de supermarkt is een van de belangrijkste punten die op tafel liggen. Dat maakt dat de diversiteit in het schap onder stuk staat. Er wordt eerder voor de hardlopers gekozen ten koste van het randassortiment, zo werd geconstateerd in de podcast.
De uitdagingen in de keten kunnen alleen door intensief samen te werken worden aangegaan. Hans Sengers nam als voorbeeld de kwesties voedselverspilling en verpakking. Hoe de kleine maten in hardfruit te vermarkten, wanneer je deze niet meer in plastic tasjes kunt verpakken? Ook dacht Fruitmasters mee bij het tegengaan van derving op de winkelvloer door het aanbieden van één laags gelegd hardfruit in kratten. Daarnaast denkt Fruitmasters mee bij het ontwikkelen van 'klantgerichte bomen'. Het samen met telers aanbieden van appelvariëteiten die passen bij het smaakprofiel van de klant en die net zo goed of beter zijn als importappelen. "Commitment van retail om Nederlands product af te nemen is essentieel," zo zei Hans.
Retail
Retailer Albert Heijn kreeg van handelspartijen het hoogste rapportcijfer onder de retailers, zowel voor fysiek als online. Lidl komt onder de discounters als beste uit de bus.
Voor meer informatie:
FruitMasters
Deilseweg 7
4191 NX Geldermalsen
+31 (0)345 578 800
info@fruitmasters.com
www.fruitmasters.com