Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
José Antonio Hidalgo, AEBE Ecuador:

Ecuador voorspelt opnieuw een uitdagende wereldmarkt voor bananen voor 2023

Terwijl de bananensector wacht op de definitieve cijfers om het jaar 2022 af te sluiten, zal de wereldleider in de bananenexport Ecuador het jaar waarschijnlijk afsluiten met ongeveer 354,6 miljoen uitgevoerde kartons. Dat is 20,8 miljoen kartons minder dan 2021 met een geschat verlies van 258 miljoen dollar. "Ook 2023 zal verschillende uitdagingen kennen op de wereldwijde bananenmarkt", zegt José Antonio Hidalgo veel betekend. Hij is uitvoerend directeur van de Vereniging van Ecuadoraanse Bananenexporteurs (AEBE).

"We begonnen 2022 met veel problemen. Er waren prijsstijgingen voor kartons, vracht en meststoffen. Die stijgingen waren niet voorzien, noch was er een eerlijke reactie binnen de bananenwaardeketen waarbij vooral supermarkten niet ook meer betaalden, waardoor de producenten en exporteurs alleen voor deze extra kosten moesten opdraaien. Na de inval van Rusland in Oekraïne waren de eerste acht weken zwaar en onzeker. Dit kwam vooral door logistieke lijnen die de dienst sloten, waardoor het echt zware weken werden waarin we geen andere opties hadden om het volume dat normaal naar Rusland gaat, te verzenden naar andere bestemmingen. Na een paar weken hervatten enkele rederijen weer hun diensten, maar tegen zeer hoge verzendingsprijzen die moeilijk haalbaar waren voor de markt.

"In die acht weken hadden we een verlies van 50.000 kartons per week. Dit schokte de wereldwijde bananenmarkt. Dat waren weken waarin we de productie niet aankonden. Onze sector stopt niet, het is als een machine die niet kan stoppen met draaien. Na deze gedwongen stilstand in die weken hebben de producenten sommige plantages tijdens deze moeilijke weken niet kunnen onderhouden. Sommige producenten die zich op deze markten toelegden, hadden te lijden onder hun productiviteit. Tijdens de laatste maanden van het jaar werd het ook koeler in Ecuador. Dit had ook gevolgen voor de teelt," zegt Antonio Hidalgo.

Naast al deze uitdagingen was er midden vorig jaar ook een grote staking van de inheemse gemeenschap in Ecuador, waardoor teeltbedrijven moesten worden gesloten. Volgens Antonio Hidalgo zijn het niet alleen interne uitdagingen in zijn land, maar zijn er ook uitdagingen in de wereldwijde bananensector die moeten worden aangepakt.

"We verwachten dat 2023 ook verschillende uitdagingen zal kennen op de wereldwijde bananenmarkt. Wat er in 2022 is gebeurd, heeft effect gehad op de prijzen. Het zijn weken van echt hoge prijzen geweest. We verwachten dat het klimaat ook begint te veranderen door het La Nina-weerpatroon. Momenteel rekenen wij op een consolidatie van de handelsbetrekkingen, vooral op de Europese markt."

Hij zegt dat de kwestie van gedeelde verantwoordelijkheid in de bananenwaardeketen, die Latijns-Amerikaanse bananenproducenten hebben aangepakt door met Europese retailers te overleggen tijdens verschillende bijeenkomsten op grote beurzen vorig jaar, in 2023 zal worden voortgezet. Hun doel is om met alle supermarkten betere prijzen voor de toekomst te krijgen voor bananen die al hun werk op het gebied van duurzaamheid ondersteunen. En dat supermarkten een compromis sluiten om alleen bananen met een leefbaar loon te kopen, waaraan Ecuador al voldoet.

"De bananensector heeft veel inspanningen geleverd op het gebied van duurzaamheid, en heeft kostbare veranderingen doorgevoerd volgens de voorschriften van de certificeringsinstanties. Alle supermarkten moeten de Fair Trade-methodologie als maatstaf gebruiken om de sector te compenseren. Vanwege het verschil in kostenstructuur tussen de verschillende landen moet er een prijs zijn voor aantoonbare inspanningen op het gebied van duurzaamheid. We moeten allemaal meedoen. Niet alleen één supermarkt, maar iedereen moet rekening houden met de inspanningen en deze niet alleen in de contracten van dit jaar, maar ook in die van volgend jaar opnemen. Duurzaamheid moet door iedereen worden toegepast", legt Antonio Hidalgo uit.

Vooruitblik op Fruit Logistica
"We bereiden ons voor om naar Berlijn te reizen, om meer te consolideren. We willen echt praten over de inspanningen om te voldoen aan een leefbaar loon, waarin Ecuador geen gat heeft. We willen dat supermarkten alleen bananen kopen uit landen die de arbeiders een leefbaar loon betalen. Volgens de Duitse wet moeten bedrijven zorgvuldigheidseisen stellen en daarom moeten ze volgens de wet producten kopen die daaraan voldoen. Dit sluit nauw aan bij wat wij willen. We hopen dat dit ook in andere Europese landen wordt ingevoerd. Ecuador leeft de regels na en we hebben supermarkten nodig die publiekelijk praten over hun compromis. Als andere landen geen leefbaar loon betalen, is het een concurrentievoordeel als je bij hen koopt. Op Fruit Logistica kijken we ernaar uit om te praten over duurzaamheid, leefbaar loon, en supermarkten op te roepen om alleen te kopen van landen die zich aan de regels houden. Landen die dat nog niet doen, zullen dat wel moeten doen om een gelijk speelveld en eerlijke concurrentie te garanderen. Dat is een van de belangrijkste uitdagingen", aldus Antonio Hidalgo.

Voor meer informatie:
José Antonio Hidalgo
AEBE
Tel: +593 96 402 9141
communications@aebe.com.ec  
www.aebe.com.ec  

Publicatiedatum: