Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Álvaro Palacios van de Spaanse Vereniging van Tropisch Fruit:

"Het greenskin avocadoseizoen heeft ons positief verrast"

Terwijl de Spaanse mangosector het seizoen heeft afgerond met 20% meer oogst, zullen er van avocado’s – het seizoen is vorige maand van start gegaan – minder worden geplukt dan vorig jaar. De Spaanse Vereniging van Tropisch Fruit wijst ongunstige weersomstandigheden aan als oorzaak van de opbrengstdaling. 

"Er wordt tussen de 25-30% minder opbrengst verwacht dan vorig jaar en ook fruit van kleiner kaliber. In Europa, waar 70-80% van onze afzet geconcentreerd is, zien we dat de retail en handelsbedrijven zich al voorbereid hebben op de lagere beschikbaarheid in Spanje. Er worden immers programma's met andere landen afgesloten om het tekort te compenseren", legt Álvaro Palacios uit. Marokko is een van de herkomstlanden waar inkopers zich op richten. "Het is een land dat elk jaar aan belang wint op de Europese markt met zijn avocado’s. Europese bedrijven die eerder met Spanje zaken deden, steken de Straat van Gibraltar over en spreken programma’s af met Marokko."

Aan de andere kant is de consumptie van groenten en fruit weer gedaald en dat is ook merkbaar bij avocado. "Dit alles maakt de verkoop erg moeilijk", zegt Álvaro. "De prijzen zouden dit jaar evenwel redelijk goed kunnen zijn – dat hopen we toch – en niet alleen omdat er minder product is, maar ook omdat de avocado uit Spanje steeds meer gewaardeerd wordt. We hebben het dit jaar al gezien met de "Mango de Málaga", die goed is ontvangen op de Europese markt. Met dit label geven we aan dat de mango in Europa zelf wordt geteeld, waarbij hij synoniem is voor kwaliteit en versheid."

"Dit jaar hebben de greenskin avocado’s ons zelfs verrast. Deze rassen hebben zo hun eigen markt en worden elk jaar populairder, vooral in Oost-Europa." De verkoop verloopt zo vlot dat het product al in december op is, terwijl het seizoen normaal gesproken doorloopt tot in februari, legt Álvaro Palacios uit. "Bovendien is de prijs opgeklommen ten opzichte van andere jaren. Deze vroege rassen, Fuerte en Bacon, hebben grote maten en worden al in september geoogst. De grote bedrijven in Europa hebben er steeds meer oog voor." 

Eindelijk regen in Andalusië!
Andalusië is het subtropische teeltgebied bij uitstek in Europa en het ongewone avocadoseizoen is het resultaat van al even abnormale klimaatomstandigheden die ertoe hebben geleid dat het grootste waterreservoir in de provincie Málaga, het stuwmeer van Viñuela, op nauwelijks 8% van zijn capaciteit was teruggevallen enkele weken geleden. "Gelukkig is er in de Axarquía streek al bijna 200 liter regen per vierkante meter gevallen tijdens de afgelopen weken, want we hebben nogal wat irrigatieproblemen gehad in de avocadoteelt."

"Cherimoya, papaja en pitahaya worden steeds belangrijker"
Avocado en mango zijn de belangrijkste subtropische fruitsoorten die in Spanje worden geteeld, maar niet de enige. 

"Cherimoya is een product met oorsprongsbenaming dat uitsluitend wordt geteeld aan de Costa Tropical van Granada en in mindere mate in Málaga. De consumptie in Europa neemt elk jaar toe, vooral in Duitsland, Frankrijk en Italië."

"En met meer publiciteit zou de afzet nog kunnen toenemen, want we zien dat steeds meer supermarktketens in Europa het als vast product willen hebben. En hetzelfde geldt voor papaja en pitahaya", merkt hij op. "Papaja wordt geteeld op de Canarische Eilanden en in de provincie Almería en wordt net als pitahaya steeds belangrijker in het schap. Ook in Málaga wordt het populair onder telers, ondanks het feit dat het een vrij dure teelt is."

"Een ander fruit dat een mooi plekje op de markt zou kunnen bemachtigen, is de cactusvijg. Jaren geleden is die teelt verloren gegaan door een plaag, maar we zien dat er steeds meer vraag naar is in Europa."

Voor meer informatie:
Asociación Española de Tropicales
Tel: +34 952 965 824 (Spanje)
[email protected]
https://asociaciondetropicales.net

Publicatiedatum: