Albert Heijn heeft meeste biologische AGF in het assortiment

Van de vijf grootste supermarkten in Nederland, Albert Heijn, ALDI, Jumbo, Lidl en Plus/Coop, heeft Albert Heijn de meeste biologische AGF-producten in het assortiment. Dat concludeert PAN-NL, die ook dit jaar het aantal stuks verse biologische producten aan aardappelen, groenten en fruit (AGF) in de schappen van deze supermarkten heeft geteld. Doel van deze EKO-tellingen is om supermarkten te stimuleren hun assortiment biologische producten te verbreden en hen aan te sporen hun omzet te verhogen.

AH blijft koploper en Aldi keldert verder naar beneden
In het aanbod van verse AGF kon bij ALDI gemiddeld slechts 0,5 biologisch product aangetroffen worden (in 2022 nog 1,0). In 2017 had ALDI bij een vergelijkbare steekproef van Greenpeace nog 11 biologische producten in het assortiment (20 maal zoveel). De andere Duitse retailer, Lidl, doet het een stuk beter. Lidl voerde in 2017 een magere 12 biologische producten, en is nu gestegen naar 22. Daarmee zit Lidl in de middenmoot, samen met supermarktketen Coop/Plus (gemiddeld 23). Jumbo zit in de sub-kopgroep met een gemiddeld aanbod van 31. Albert Heijn met gemiddeld 45 biologische producten was en blijft koploper. Het gemiddeld aanbod van biologische producten van alle supermarkten bedraagt op basis van deze beperkte steekproef 2022 27,5 en is met ca 20% gestegen ten opzichte van 2021.

Kritiek op ‘On the way to PlanetProof’ 
Bij ALDI valt wel het aantal groenten en fruitsoorten met het keurmerk 'On the way to PlanetProof' op. Dit keurmerk noemt PAN-NL 'niet duurzaam'.

Financiële omzet biologische AGF supermarkten stijgt slechts met jaarlijks 1%
Het huidige marktaandeel van alle biologische producten in de supermarkten blijft echter steken op 3,3%. De financiële omzet aan biologische AGF in de sector van supermarkten is de laatste twee jaar met gemiddeld 1% per jaar gestegen. De sector van supermarkten doet in totaliteit daarmee volgens PAN-NL absoluut geen extra inspanningen om het aandeel biologische AGF te verhogen. Er zijn geen gegevens over de inspanning per individuele supermarkt bekend. Met deze geringe omzet aan biologische producten in de supermarkten is het onmogelijk de Europese doelstelling van 25% biologisch landbouwareaal in 2030 te halen, stelt de organisatie. Het Nederlandse biologische landbouwareaal bedraagt nu 4,3%.

Landbouwakkoord
In het biologisch actieplan dat Landbouw-minister Piet Adema gisteren presenteerde, staat dat supermarkten een essentiële rol hebben in het bereiken van een betere afzet en prijs van biologische producten. In een Landbouwakkoord wil het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit met onder meer supermarkten afspraken maken  om de afzet van biologische producten te vergroten.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.