Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Export Pools zachtfruit stijgt

De laatste paar jaar is het areaal voor fruitteelt bestemd voor de dessertmarkt in Polen gestegen. Daarnaast is de consumptie van bessen aanzienlijk gestegen en de interesse in nicheproducten zoals kiwibes groeit ook.

Teelt
De teeltbedrijven worden steeds meer gerund door een nieuwe generatie telers die het bedrijf vanuit een zakelijke invalshoek bekijken. Voor hen is winstgevendheid het belangrijkste, niet verkoop tegen elke prijs, onder de kosten. Zij investeren in nieuwe technologieën en richten zich op een hoge kwaliteit van het fruit.

De teelt is professioneler geworden. Het areaal onder tunnels neemt toe en dit is een stijgende tendens. Deze tunnels maken de teelt van fruit van de hoogste kwaliteit mogelijk. Er wordt gebruik gemaakt van een speciale bemesting.

Stijgende teeltkosten baren de telers veel zorgen. Niet alleen de teeltmiddelen zelf, zoals vooral meststoffen, maar ook transportkosten en verpakkingsmateriaal worden steeds duurder.

Uitdagingen
Het grootste probleem van de sector zijn de arbeidskosten en de beschikbaarheid van seizoenswerkers. De Polen willen dit soort werk niet doen en de beschikbaarheid van medewerkers vanuit Oekraïne zal binnenkort stoppen. Ze zullen waarschijnlijk weer terugkeren naar hun land als de oorlog geëindigd is. De oplossing is te kijken naar arbeiders vanuit andere delen van de wereld. De Poolse wettelijke voorschriften bevatten geen bepalingen die de werving van werknemers uit bijvoorbeeld Azië (India, Oezbekistan) of Afrika makkelijker maken.

Een ander groot probleem is de verarming van de maatschappij: in tijden van crisis kan niet iedereen zich het permitteren om zachtfruit te kopen.

Een kans is de deelname van de zachtfruitsector aan marketingactiviteiten. De populariteit van zachtfruit onder consumenten neemt toe en hun bewustzijn van de hoge kwaliteit van Pools fruit is veranderd. De media moeten een positieve boodschap over Pools zachtfruit uitdragen en mensen aanmoedigen om voor producten uit Polen te kiezen.

Dankzij een promotiecampagne voor alle soorten zachtfruit, is de sector samen gekomen. De campagne droeg bij aan een stijging van de consumptie, wat al bevestigd is door onderzoek door bureau Kantar.

Het is van groot belang de afzetmogelijkheden te behouden; om de positieve veranderingen in de sector voort te zetten zouden Poolse teler primair moeten concurreren op de kwaliteit van het fruit.

Voor meer informatie: agroberichtenbuitenland.nl 

Publicatiedatum: