De verkoop van groenten en fruit in Zweden in de aanloop naar Kerst verloopt traag, omdat consumenten inmiddels ook de inflatie en de hogere prijzen voelen als gevolg van de huidige wereldwijde uitdagingen. "Voor Kerst zullen mensen goed nadenken en alleen het essentiële op tafel zetten," zegt Daniel Larsson, hoofd inkoop en mede-eigenaar van het Zweedse Hebe Frukt & Grönsaker AB.
Hij zegt dat het rustig is op de groothandelsmarkt en bij de retailers in Zweden en dat de verkoop waarschijnlijk wat zal aantrekken in het midden van week 51, dat wil zeggen volgende week, een paar dagen voor Kerst. "We zien zeer hoge prijsstijgingen. De prijzen gaan omhoog voor allerlei verse producten. Tomaten, groenten en citrus uit Spanje zijn duurder geworden dan de afgelopen jaren. Maar dat is het grappige, de prijzen worden altijd bepaald door de vraag. Als de vraag afneemt, moeten de prijzen dalen, de show moet doorgaan," legt Larsson uit.
Hij zegt dat het een echte strijd zal worden, maar dat de producenten niet de prijzen zullen krijgen die ze willen. "Consumenten hebben het moeilijk met alle prijsstijgingen van energie, vervoer enz. We zien dat ze op zoek gaan naar extra lage prijzen voor producten in plaats van te kiezen voor producten van hoge kwaliteit. Als de groenten of het fruit in de aanbieding is, wordt het verkocht."
"Ik denk dat het met Kerst hetzelfde zal zijn. Mensen zullen twee keer nadenken over wat ze op tafel zetten. Ze zullen de belangrijkste artikelen kopen. Ik denk dat de ecologische en exotische categorieën aan het eind van dit jaar minder zullen verkopen. Mensen zullen zich richten op de basisgroenten en fruit zoals clementines, sinaasappels, spruiten en aardappelen, enz. Exotisch fruit zoals ananas en lychees, die kleinere nicheproducten, zullen uit het boodschappenmandje van de mensen verdwijnen," stelt Larsson.
Voor meer informatie:
Daniel Larsson
Hebe Frukt & Grönsaker AB
Tel: +46 (0) 31 780 27 00
daniel.larsson@hebe.se
www.hebe.se