Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Turkse fruitexporteur heeft dit jaar meer bestellingen uit Duitsland en Polen

"Hoge vraag leidt tot korter granaatappelseizoen"

Volgens Sefik Can, accountmanager van de Turkse exporteur van verse producten, Canlar Fruit, zijn de volumes van hun granaatappels altijd stabiel dankzij de langdurige relaties met de telers: "We hebben dit jaar ongeveer 2.000 ton granaatappels geoogst. De afgelopen zeven jaar hebben we met dezelfde telers samengewerkt, dus afhankelijk van het jaar variëren de volumes ongeveer 200 ton per jaar, maar meestal niet meer dan dat. De granaatappels die in de regio Denizli werden geoogst hadden normale afmetingen, terwijl de granaatappels uit Antalya dit seizoen grotere afmetingen hadden."

De vraag naar granaatappels is erg hoog, legt Can uit. Zo hoog dat ze hun seizoen vrij vroeg zullen beëindigen. "Bij Canlar hebben we tien extra klimaatruimtes in Antalya. Normaal zouden we deze in februari openen en alle vruchten tot dan bewaren. Door de grote vraag hebben we er echter al vier moeten openen. Dit betekent dat het seizoen dit jaar korter zal zijn."

Canlar Fruit heeft zich ingespannen om de MRL-niveaus zeer laag te houden, wat volgens Can de reden is waarom de vraag zo hoog is: "De vraag is dit jaar zo hoog, omdat we de hoeveelheid gewasbeschermingsmiddelen onder controle hebben gehouden. Daarom lopen onze klanten geen enkel risico over de vraag of de producten aan hun grens zullen worden geaccepteerd. Het is een geweldige ontwikkeling voor ons; we hebben dit jaar naast onze standaardbestellingen uit Scandinavië ook extra bestellingen uit Duitsland en Polen. Door de zeer grote vraag verwacht ik echter dat we na januari klaar zullen zijn qua aanvoer."

"Als bedrijf voelen we enige druk door de gestegen energieprijzen en andere stijgende kosten, zoals verpakkingsmateriaal en transport in het algemeen. Maar we moeten daar gewoon steeds oplossingen voor blijven zoeken, we kunnen niet veel anders. We hebben ook nog wat Crimson- en Sultana-druiven in de koelopslag en we wachten op een stijgende vraag naar kweepeer. We zijn van plan om tijdens Fruit Logistica de kersen- en fruitprogramma's voor 2023 samen met onze klanten op te zetten. We hopen dat het kersenseizoen van 2023 net zo goed zal zijn als het granaatappelseizoen dit jaar was," besluit Can.

Voor meer informatie:
Sefik Can
Canlar Fruit
Tel: +90 (242) 339 21 91
sefik@canlarfruit.com 
www.canlarfruit.com 

Publicatiedatum: