Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wereldwijde containervolumes beginnen te dalen

De wereldwijde containervolumes lijken de laatste maanden te dalen nu de historische groeicyclus ten einde loopt, aldus BIMCO.

Vanaf midden 2020 groeiden de wereldwijde containerexportvolumes sterk en in combinatie met toenemende havencongestie zorgden ze voor uitdagingen in de toeleveringsketen en historisch hoge financiƫle resultaten van lijnvaartmaatschappijen die de afgelopen kwartalen de norm waren.

In september 2022 daalden de containervolumes echter voor het eerst sinds medio 2020 onder de aantallen die in dezelfde maand in 2019 werden geregistreerd en de statistieken die nu door Container Trade Statistics zijn vrijgegeven, hebben de trend bevestigd meldt container-news.com.

Ook in de volgende maand daalden de wereldwijde containerexport-volumes met 9,3% op jaarbasis en eindigden ze 4,3% lager dan in de cijfers van oktober 2019.

Twintig van de achtentwintig regio-tot-regio handelsroutes eindigden met lagere volumes dan in oktober 2021, terwijl achttien handelsroutes volumes lager lieten zien dan in oktober 2019.

"Van de zeven regio's eindigden er vijf in oktober 2022 met lagere importvolumes dan in oktober 2019. Het Verre Oosten, Europa/Middellandse Zeegebied en Noord-Amerika importeren samen 75% van de wereldwijde containervolumes en zagen volumedalingen van respectievelijk 5%, 11,0% en 0,4% ten opzichte van oktober 2019", aldus Niels Rasmussen, hoofd scheepvaartanalist bij BIMCO.

De containervloot is sinds oktober 2019 met 11,3% gegroeid, wat helpt verklaren waarom de vracht- en tijdchartertarieven voor containers zo snel zijn gedaald in 2022, en vooral in de afgelopen maanden. De lagere containervolumes hebben ook geleid tot verschillende dienstsluitingen en een toename van lege afvaarten.

Publicatiedatum: