Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Willi Kretzschmar op de groothandelsmarkt in Nürnberg:

"Vanwege extreem hoge bewaarkosten 4-6 weken geen selderij"

Alles wat hier te zien is, komt van ons eigen bedrijf", zegt Willi Kretzschmar, eigenaar van het gelijknamige groententeeltbedrijf uit het Duitse Knoblauchsland. Hij biedt onder andere selderij, wortelen, aardappelen en pompoenen aan. "Bij selderij gaat het momenteel om producten uit bewaring. Afhankelijk van de kwaliteit is het bijna het hele jaar door verkrijgbaar. Maar vanwege de extreem hoge opslagkosten rekenen we er echter op dat we de selderij vier tot zes weken niet aan zullen kunnen bieden", vertelt Willi op zijn locatie op de groothandelsmarkt.


Willi Kretzschmar

Zwakke vraag
De eerste selderijplanten voor het volgende seizoen zijn al besteld. "In kalenderweek 10 wordt de volgende verse selderij geplant. De vraag is bij zo'n beetje alle producten momenteel vrij zwak. Ik vermoed dat het komt door de energiecrisis, hoewel gezegd moet worden dat het natuurlijk ook komt door de tijd van het jaar. De consumenten zijn al bezig met hun kerstinkopen en brengen waarschijnlijk ook meer tijd door op de kerstmarkten en met het vieren van de kerstperiode in het algemeen. Het niveau van de vraag is dus eigenlijk normaal voor de tijd van het jaar." 

De prijzen liggen meestal in het middensegment. "Om tenminste onze teeltkosten te dekken, zouden de prijzen eigenlijk hoger moeten zijn. De teeltkosten staan niet in verhouding tot de winstmarges. Maar als we de prijzen zouden verhogen, zouden we waarschijnlijk zelfs nog minder verkopen." Tot de klanten van Willi horen de horeca, tussenhandelaren voor de horeca en de retail. 

Ook voor zijn bedrijf gingen de zaken merkbaar beter tijdens de pandemiejaren. "Toen gingen veel consumenten voor kwalitatief hoogwaardige en duurdere producten uit de regio. Ze brachten meer tijd thuis door en gingen niet op vakantie. Mensen aten bewuster en kochten dan ook bewuster in", herinnert Willi zich.

Prijsdruk van bovenaf
Ten opzichte van 2019 is de omzet weliswaar iets gestegen. Maar tegelijkertijd constateert Wille een aanzienlijke daling van de winstmarge vanwege de enorm gestegen teeltkosten. Ook de loonkosten zijn enorm gestegen, vooral omdat goed personeel toch al moeilijk te vinden is. "Onze goede medewerkers worden al ver boven het minimumloon betaald. Wij hebben ook uitsluitend vaste medewerkers in dienst en geen seizoensarbeiders."

Willi ziet nog een ander probleem in de manier waarop de retailketens met de telers omgaan. "Zij willen hun marges handhaven, soms zelfs verhogen. De prijsdruk wordt dus van bovenaf naar beneden doorgegeven. Dus terwijl de verkoopprijzen stijgen, dalen de telersprijzen vele malen. Een deel van de kosten wordt weliswaar doorberekend, maar niet in voldoende mate", zegt Willi.

Voor meer informatie:
Willi Kretzschmar
Kretzschmar Gemüse GbR
Großmarkt Nürnberg
Leyher Straße 107
D-90431 Nürnberg, Duitsland
kretzschmar-gbr@gmx.de 

Publicatiedatum: