Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
nieuwe generatie maakt opwachting

‘Korfbalhuwelijk’ tussen telers maakt van Dynaplant marktleider in Calla

Na twintig jaar maakt een nieuwe generatie haar opwachting bij Dynaplant. Ruben van der Lugt en Dietrick Hanemaaijer gaan verder waar Martin van der Lugt en Peter Varekamp ooit samen begonnen. Martin als potplantenkweker die een nieuwe markt en een nieuw product zocht, Peter als paprikateler die de bloeiende potplanten in wilde. Hun - zakelijke - huwelijk kwam min of meer bij toeval tot stand: langs de lijn tijdens een korfbalwedstrijd.


V.l.n.r. Ruben van der Lugt, Dietrick Hanemaaijer, Martin van der Lugt en Peter Varekamp

“We kenden elkaar niet, maar we hadden allebei kinderen op korfbal. Daar raakten we in de zomer van 2002 aan de praat”, kijkt Peter terug naar de opvallende kennismaking in onderstaand verhaal van Alfa Accountants en Adviseurs.

De twee telers vonden elkaar in bloeiende potplanten. En ook die eerste teelt kwam op een ongebruikelijke manier tot stand. “Van een Belgische kweker die ermee stopte, kon Martin zijn Clivia-teelt overnemen. Tja, we moesten ergens beginnen”, lacht Peter.

Niet veel later doet een volgend gewas zijn intrede: de Calla, ook wel bekend onder de chique naam Zantedeschia en de Hollandse naam aronskelk. Met de fraaie bloeiende potplant van Zuid-Afrikaanse afkomst boekt Dynaplant tot op de dag van vandaag succes. Peter: “Ik denk dat we grofweg een marktaandeel van 35 procent hebben. Calla is een typisch West-Europese kamerplant. Negentig procent komt uit Nederland, wij zijn samen met nog een andere teler marktleider.”

Lastige teelt
Vooral omdat het geen makkelijke teelt is, weet hij. “Teelttechnisch is het lastig. De ziektedruk is hoog, het is niet makkelijk om de lengte erin te krijgen. Het is een teelt die veel aandacht vraagt. Ook omdat de houdbaarheid van de Calla aan de korte kant is. We leveren vooral veel aan de retail, zoals supermarkten en bouwmarkten. Het liefst hebben we dat de planten dinsdag in de winkel staan en vrijdag allemaal verkocht zijn. In een tuincentrum ligt die omloopsnelheid lager.”

‘Dure energie raakt ons ook’
In tegenstelling tot veel collega’s hoeft Dynaplant zich niet in allerlei bochten te wringen om het gasverbruik te beperken. “Het is relatief een dure teelt. Het aandeel van de energiekosten is daardoor al minder. Maar ons raakt het ook. Als de energie zo duur blijft, overwegen we om in de winter minder te gaan produceren. Dan heb je wel wat leegloop, maar dan ontwijk je een dure periode. We voorzien voor dertig procent in onze warmtebehoefte via aardwarmte en we hebben een wkk. Warmte is voor ons niet zo duur, maar de elektra voor de belichting wel.”

Vier aandeelhouders
Van een tweemanschap is Dynaplant vanaf 1 januari 2022 uitgegroeid naar een bedrijf met vier aandeelhouders. Ruben, zoon van Martin, kwam er per 1 januari 2017 bij. “Maar voor één iemand vonden we een bedrijf van in totaal 7,5 hectare iets te groot en te complex. We vonden het verstandig als hij naar een tweede firmant zocht. Varekampjes die interesse hadden waren er niet. Uiteindelijk werd dat Dietrick Hanemaaijer die hij goed kende.”

Ruk aan het stuur
Martin droeg de verantwoordelijkheid voor teelt en techniek over, Peter die voor verkoop, financiën en het teeltschema. De twee oprichters stappen naar de zijlijn. “Af en toe heb je de neiging om zelf nog weleens een ruk aan het stuur te geven. Maar Ruben en Dietrick hebben nu de dagelijkse leiding. Of er veel is veranderd? Je ziet dat de nieuwe generatie meer met ICT doet. Data-analyses worden belangrijker, om nauwkeurig te kunnen sturen op kleur, beschikbaarheid en arbeid. Het proces wordt meer gedigitaliseerd. Die twee jongens hebben ambitie. Ze hebben duidelijk aangegeven niet op de winkel te willen passen, ze willen groter. En misschien wel naar een tweede hoofdteelt toe, om minder afhankelijk te zijn van Calla.”

Specialisme van Alfa
Bij die opvolging speelt ook een accountant een rol. Dat is Alfa, in Naaldwijk. “Ik zat er met mijn bedrijf al toen Alfa nog CBTB heette”, zegt Peter. “Bij de fusie met Martin hebben we voor zijn accountantskantoor gekozen. Maar dat ging weer fuseren en we vonden het toch te weinig tuinbouwgericht. Het specialisme van Alfa komt ons beter uit. Alfa heeft bijvoorbeeld veel kennis van subsidies. En ook van een overnametraject zoals dit, dat toch weer anders is dan in het midden- en kleinbedrijf. Dan heb ik liever een klantbeheerder die dat snapt.”

Zoals Pals Kingma, als senior klantbeheerder in Naaldwijk het vaste aanspreekpunt. “Een traject als dit is niet lastig, maar je moet goed weten wat je wilt en wanneer je eraan begint. De waardering van het bedrijf is belangrijk. En het is de vraag: gaat alleen de exploitatie over of ook het onroerend goed? Wij hebben voor het laatste gekozen. Wat het wel complex maakt, is dat Martin het overdraagt aan zijn zoon. Bij hem kan er iets van een gunfactor in zitten, terwijl ik het overdraag aan iemand anders. Daarom hebben we er allebei voor gekozen het traject met Alfa heel zakelijk in te gaan.”

Voor meer informatie:
Alfa Accountants en Adviseurs
Publicatiedatum: