Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Walter Buchmann van Chicorée Produktion NRW

"Onze lokale witlof heeft zich goed gevestigd in Nordrhein-Westfalen, vooral als zomerproduct"

Chicorée Produktion NRW werd in 2018 opgericht en staat bekend als één van de modernste witlofkwekerijen van Duitsland. Het in Wesel gevestigde bedrijf onder leiding van Walter Buchmann, al jarenlang een witlofdeskundige, ontstond als gemeenschappelijk project van het bestaande gespecialiseerde bedrijf in samenwerking met de Nederlandse LOF-groep en Gemüsering. Dankzij doordachte investeringen, doelgerichte marketing en niet in de laatste plaats kwalitatief hoogwaardige producten heeft de lokale witlof zich snel kunnen vestigen in deelstaat Nordrhein-Westfalen.


Verenigde witlofexpertise in de donkere kamer: Walter Buchmann, dr. Lukas Scholz en Jan de Vries. 

"Ook in de witlofteelt wordt men met de huidige kostenstijgingen geconfronteerd," vertelt Walter. "Het begon aan het begin van het jaar met de gas- en stroomprijs, gevolgd door hogere verpakkings- en logistiekkosten. In oktober volgde dan de verdere verhoging van het minimumloon." Als lid van de Gemüsering group profiteert het bedrijf van de collectieve contracten en lichte prijsvoordelen, die echter pas rond de jaarwisseling precies becijferd kunnen worden.


Verse witlofwortels worden uitgesorteerd. De extra productiekosten liggen zo'n 20 procent hoger dan vorig jaar.

"De extra kosten kunnen slechts gedeeltelijk aan de handel en uiteindelijk aan de consument worden doorgegeven," aldus Lukas Scholz, directeur van meerdere productiebedrijven van Gemüsering. "Het is een heel dunne lijn om de prijzen zo aan te passen dat het product nog aantrekkelijk en verkoopbaar blijft. Samen met de LOF-groep exploiteren wij een tweede vestiging in Klinga in Sachsen, waar de witlofconsumptie van oudsher wat hoger ligt. In beide regio's zijn de prijzen vrijwel gelijk en liggen ze slechts iets boven het niveau van vorig jaar. De ontwikkeling van de elektriciteitskosten wordt nu doorslaggevend: wat dat betreft staat ons een seizoen met veel vraagtekens te wachten."

Duitse witlof als barbecuegroente
In de afgelopen jaren heeft de lokale witlof zich snel kunnen vestigen, bevestigen de mannen unaniem. Alle witlof die de kwekerij in Wesel verlaat wordt in de regio verkocht. Walter: "Dat is natuurlijk een interessant onderscheidend kenmerk, waar ook de handel punten mee kan scoren. Maar de witlof heeft zich verrassend genoeg ook als zomerproduct bewezen. Zelfs bij 40 graden Celsius wordt er nog steeds witlof verkocht, onder andere ook omdat het product steeds populairder wordt als groente bij het barbecueën. Witlof staat nog steeds vooral bekend als winterproduct, maar de consumptie wordt over het hele jaar door constanter."


Witlof in de donkere kamer

Hoog aandeel aan fijne wortels
Hoe het seizoen zich dit jaar zal ontwikkelen wat betreft de oogst en kwaliteit, staat nog in de sterren geschreven, vervolgt Walter. "De nieuwe wortels zijn zeker wat fijner, maar of de stronken uiteindelijk ook kleiner uit zullen vallen moet nog blijken." Lukas voeg eraan toe: "Als we de overvloedige hoeveelheden van vorig jaar hadden gehad, dan zou de verkoopdruk aanzienlijk groter geweest zijn. Juist duurdere producten zoals witlof hebben nu in tijden van stijgende inflatie niet de aandacht van de consument, waardoor wij alles bij elkaar een relatief evenwichtige marktsituatie zien."


Wortelen van de nieuwe oogst: de eerste uitlopers worden al op de markt gebracht.

"Witlof is veelzijdig, gemakkelijk te verwerken en kan vrijwel in zijn geheel gebruikt worden, waardoor er heel weinig afval ontstaat. Als we dat met bijvoorbeeld asperges vergelijken, is het verschil aanzienlijk. Wanneer witlof in een kookprogramma verschijnt, schiet de vraag ook altijd snel omhoog", zegt Walter. "Ook vanuit de handel probeert men om deze groente dichter bij de consument te brengen," vertelt Lukas. "Wij presenteren witlof steeds weer op handels- en consumentenbeurzen. Ook in de sociale media treedt het product steeds vaker op de voorgrond."


Witlof van de oude oogst. De stronken worden nog steeds vooral in flowpacks van 500 gram verpakt. 


Medewerkers tijdens het klaarmaken en uitsorteren van de nieuw geleverde wortels.

Groeiend marktaandeel
Witlofdeskundige Jan de Vries wijst op de kopersgroepen. "Dertig à veertig jaar geleden zei men al dat de jongere generatie te weinig witlof eet. Ik vind het echter zorgwekkender dat de witlofconsumptie onder de oudere kopers, juist op de traditionele afzetmarkten Nederland, België en Frankrijk, steeds verder afneemt." Volgens Lukas is er in Duitsland geen sprake van een dalende consumptie. "In tegendeel: de consumptie en daarmee ook het marktaandeel blijven groeien. Dit kan ook samenhangen met de zelfvoorzieningsgraad. Wat dat betreft hebben we er ook alle vertrouwen in dat de Duitse witlofmarkt zich ook in de komende jaren verder zal ontwikkelen."

Voor meer informatie:
Walter Buchmann
Chicorée Produktion NRW GmbH & Co. KG
Im Wehagen 6 
D-46485 Wesel, Duitsland
Tel: +49 281 47570550
info@chicoree-nrw.de 
www.chicoree-nrw.de 

Publicatiedatum: