Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Charl du Bois:

"Ernstig tekort aan druiven op het zuidelijk halfrond"

De commercial executive van Capescan, Charl du Bois, merkt op dat de vroege druiven uit Namibië er goed uitzien, terwijl de Orange River net begonnen is en nog niet op volle kracht.

Limpopo is nu een paar weken aan het inpakken, en de Olifantregio zal in de komende 2 weken starten.

De eerste druiven vanuit Namibië zullen op 6 december aankomen in het VK, en 2 dagen later in Rotterdam, voornamelijk de rassen Flame Seedless, Early Sweet en Prime. "Op dit moment verpakt Namibië de eerste Sweet Globes en Arra 29, dus het seizoen loopt goed." Namibië voorspelt een iets grotere oogst dit jaar, geschat op 8,6 miljoen kartons à 4,5 kg.

Vanuit de leveringskant is het moeilijk te zien dat Zuid-Afrika, Namibië en Peru de markt overspoelen zo vroeg in het seizoen. Hij merkt op dat het belangrijk is erop te letten dat het leveringsritme vanuit Zuid-Afrika sterk veranderd is de laatste 5 jaar.

"De enorme, je kunt zelfs zeggen overvloedige volumes Prime en Early Sweet die Orange River voorheen verpakte in week 48/49, bestaan niet meer. Dat is vervangen door latere witte pitloze rassen, voornamelijk Sweet Globe, Autumn Crisp en Ivory. Ook de grote volumes Flame, Starlight en Ralli zijn vervangen door latere, en nieuwere, pitloze soorten, zoals Sweet Celebration."

Onwaarschijnlijk dat Orange River de oogst van vorig seizoen evenaart
Daar komt nog bij dat de noordelijke teeltregio's een kleinere oogst zullen hebben dit jaar en dat Orange River al wat fruit verloren heeft door de vroege hitte tijdens de vruchtzetting en een aantal teeltbedrijven die getroffen zijn door de recente onweersbuien, legt hij uit. Dus het lijkt zeer onwaarschijnlijk dat de oogst daar vergelijkbaar is met die van vorig jaar. "De vroege Zuid-Afrikaanse leveringen zijn veel minder talrijk dit jaar."

Foto aangeleverd door Capescan

Peru heeft zich vanaf de start van het seizoen gericht op zijn traditionele markten van de VS en Canada. En beslissing die grotendeels is ingegeven door de sterke Amerikaanse dollar, de sterkte vraag vanuit de Noord-Amerikaanse markt en de lagere transportkosten van Peru naar Noord-Amerika dan naar Europa. Daardoor wordt verwacht dat een kleiner percentage van de Peruaanse druiven naar Europa, het VK en Azië zal komen dan vorig jaar, ondanks hun grotere oogst.

"Het aanbod naar Europa en het VK zal hierdoor beperkt blijven en in evenwicht met wat de 'normale' vraag aan kan tegen normale prijzen in het eerste deel van het seizoen," zegt hij.

Ook merkt hij op dat de vraag gedreven zal worden door de vraag van de consument naar relatief dure druiven in de winter op het noordelijk halfrond. Hij ziet dat waar de prijs echt een evenwicht zal vinden, die echt bepaald zal worden door vraag en aanbod.

Ernstig tekort aan druiven op zuidelijk halfrond
Hij zegt dat de vroege markt in Zuid-Afrika ongelooflijk sterk is, door een snel einde aan de leveringen vanuit het noordelijk halfrond en een ernstig tekort aan druiven op het zuidelijk halfrond de laatste weken. "De logistiek is dit jaar beter, nu de haven in Kaapstad weer op volle sterkte opereert met 3 aanlegplaatsen die tegelijkertijd kunnen worden gebruikt. Transnet heeft toegezegd het bij te kunnen houden dit jaar. Het lijkt erop dat alles weer terug naar normaal gaat."

Hij voegt toe: "De traditionele zuidoosten wind zal waarschijnlijk leiden tot de normale vertragingen."

De verbeterde logistiek zorgt voor een grote opluchting na de rampzalige verstoringen vorig jaar. "We hopen op goede verzendingen met vroeg fruit op een relatief lege markt en een behoorlijke vraag."

Dit zal echter een substantiële stijging van de teeltkosten moeten dekken om break-even te kunnen opereren. De prijzen die telers moeten vragen om hun teeltkosten te kunnen dekken en een lange termijn ROI te kunnen realiseren is, zegt hij "een heel stuk hoger dan in welk jaar dan ook."

In het afgelopen jaar hebben Zuid-Afrikaanse druiventelers hun inputkosten aanzienlijk zien stijgen. Bijvoorbeeld, een stijging van ca 80% op meststoffen, 21,5% op verpakkingsmateriaal en 22% op lokaal vrachtvervoer zijn doorbelast aan telers en exporteurs.

Diesel is een belangrijke rol gaan spelen in het beperken van de gevolgen van stroomuitval en is 25% duurder geworden. Loon- en elektriciteitskosten zijn ook met dubbele cijfers gestegen. "Om te overleven moeten telers deze enorme kostenstijgingen compenseren door hogere opbrengsten te genereren. Het is cruciaal dat telers, exporteurs, importeurs en retailers zich realiseren dat telers de stijging van de verkoopprijzen alleen al nodig hebben om hun extra inputkosten te dekken."

Vooruitzichten groei Azië beter dan die van Europa
De lage economische groei in veel van de traditionele druivenmarkten voor Zuid-Afrika vormen een mogelijk zorgelijk scenario voor het fruit van het zuidelijk halfrond in het algemeen, en druiven in het bijzonder.

"De groeivooruitzichten van Azië zien er echter goed uit en, met uitzondering van China waar de lockdowns voortduren, zal een richtpunt worden voor Zuid-Afrika dit jaar," maar Charl wijst erop dat dit slechts ca 15% van de totale Zuid-Afrikaanse druivenverkoop uit het verleden betreft. "Dit kan slechts tot op zekere hoogte helpen om de macro-economische problemen op de andere plaatsen in de wereld aan te pakken."

Sweet Globe in een druivengaard van Capescan, Namibië

"Verkopen zitten gevangen tussen hogere kosten die leiden tot hogere prijzen en stagnerende economische vooruitzichten op onze belangrijkste markten. We moeten de prijzen, de vraag en het aanbod goed in de gaten houden dit jaar om te voorkomen dat er voorraden worden opgebouwd die later hoge kortingen nodig maken."

Voor meer informatie: 
Charl du Bois
Capespan
Tel: +27 21 917 2600
info@capespan.co.za
www.capespan.com

Publicatiedatum: