Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Raquel Tello van Fresmiel (Spanje):

"Nog zo'n jaartje en veel telers zullen geen frambozen meer aanplanten"

Het zachtfruitseizoen komt stilaan op gang in de Zuid-Spaanse provincie Huelva, maar frambozentelers hebben het niet gemakkelijk en de oogst van aardbeien is vooralsnog beperkt.

"Vorig jaar had de Spaanse framboos het al moeilijk. De druk van de Marokkaanse en Portugese aanvoer in de herfstmaanden was aanzienlijk", vertelt Raquel Tello, verkoopverantwoordelijke van Algaida Productores, beter bekend van het merk Fresmiel. "En dit jaar is de concurrentie uit deze landen nog steviger. Dat heeft geleid tot prijzen die de teelt niet meer rendabel maken. Een week of twee gaat nog, maar langer is niet houdbaar. Nog zo’n jaartje en veel telers zullen geen frambozen voor oogst in de herfst meer aanplanten. Ze zullen zich dan meer richten op de marktopportuniteiten in de winter, want die lijken er wel nog te zijn. De prijzen veren nu weer wat op, maar de vraag blijft toch grotendeels achter."

Fresmiel start in week 51 met de verkoop van aardbeien. Het verwacht 6.500 ton te oogsten. Voor frambozen komt de raming uit op 500 ton, voor blauwe bessen op 300 ton en voor bramen op 30 ton. Het is het derde seizoen waarin er ook biologisch product op de markt wordt gebracht.

"We zijn de afgelopen jaren fors gegroeid, want in 2019 klokte onze productie af op slechts 3.500 ton zachtfruit. Toch zijn we niet het grootste bedrijf en om ons te onderscheiden zetten we al jaren in op exclusieve rassen die, hoewel ze duurder zijn en de opbrengsten minder hoog zijn, meer smaak hebben, er mooier uitzien en langer houdbaar zijn. Dat zorgt uiteindelijk ook voor betere verkoopprijzen. Nu hebben we voornamelijk de rassen Calinda en Fandango uit het Fresh Forward veredelingsprogramma, al testen we ook nieuwe rassen uit van andere programma's", vertelt Raquel Tello.

"We mikken immers op een ander soort klant die deze plus in smaak en kwaliteit financieel waardeert. Wat de verpakking betreft, kiezen we voor eenlagige formaten, doorgaans van 400 gram, zodat het fruit geen schilschade oploopt. We behandelen de plant en het fruit heel zorgvuldig in alle fases van het productieproces: bij de aanplant, bij het oogsten, in het pakstation en tijdens het transport. We verzenden geen product naar bestemmingen met meer dan 4 dagen transport, om er zeker van te zijn dat het in optimale omstandigheden aankomt. We richten onze verkoop op de premium-categorie in het schap, zowel in de EU als in het Verenigd Koninkrijk."

Hoewel de hittegolven aan het begin van de herfst een deel van de aardbeienplanten in Huelva hebben beschadigd, stelt Raquel dat Fresmiel niet bij de hardst getroffen bedrijven was. "De schade is niet zo omvangrijk als vorig jaar. We hebben minder moeten heraanplanten. We hopen echter dat we net als vorig jaar iets vroeger kunnen oogsten en dat de totale opbrengst op een vergelijkbaar cijfer zal uitkomen."

Wat betreft de stijging van de teelt-, verwerkings-, verpakkings- en transportkosten, is de verkoopverantwoordelijke niet zeker of die kunnen worden doorberekend in de verkoopprijs. "Het is duidelijk dat de consument geen € 10 gaat betalen voor een bakje aardbeien, maar ik vraag de supermarktketens wel om rekening te houden met onze productiekost. Het mag niet de teler zijn die de extra kosten draagt. Anders zal uiteindelijk de waardeketen breken."

Ook de consumptie baart zorgen door de hoge inflatie op mondiaal niveau. "Maar voor al onze producten is er wel een klant. Misschien zullen we een sterkere diversificatie in de verkoop waarnemen, met een kleinere rol voor het middenassortiment, zowel wat kwaliteit als prijs betreft, aangezien het consumptiegedrag van de middenklasse het hardst zal veranderen. We zullen dit jaar moeten vechten voor onze prijzen", besluit Raquel Tello.

Voor meer informatie:
Raquel Tello
Fresmiel
P.I. Matalagrana, nave 56
21730 Almonte (Huelva) - Spanje
Mob: +34 695498087
raquel.tello@fresmiel.es
www.fresmiel.es 

Publicatiedatum: