Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

North Sea Port laat voor 'Onze Haven' zien hoe goederencontrole in zijn werk gaat

Vorig jaar passeerde bijna 130 miljoen ton goederen de haven. Hoe weten ze precies welke goederen North Sea Port binnenkomen, en of die aan de regels voldoen? Daarom vinden er controles plaats.
Douanier Ed Barneveld neemt de kijker voor 'Onze Haven' van North Sea Port mee achter de schermen. "Vandaag controleren we een schip uit Zuid-Amerika met een lading bananen op illegale producten. Op de vrachtbrief zien we over hoeveel bananen het gaat, en hoe die over de ruimen verdeeld zijn. Wij kunnen dan het ruim aanduiden dat gelost moet worden voor controle."

Samen met burgers
En controleren, dat doet de douane niet alleen. In november 2022 maakte de Oost-Vlaamse federale politie het haveninformatiekruispunt bekend, legt hoofdcommissaris Patrick Willocx uit: "Daar kunnen burgers melding maken van verdachte situaties die zich in de Gentse haven voordoen. Je kan je gegevens achterlaten, maar je kan ook anoniem melding doen." Voor België kan dat op meldpunt-havik.be. In Nederland bestaat al zo’n meldpunt: meldmisdaadanoniem.nl.

Al controleert de haven natuurlijk niet alleen op illegale producten en verdachte situaties, weet Hanneke de Bruin van Lineage (voorheen Kloosterboer): "In onze grenscontrolepost worden ladingen van buiten de Europese Unie aan kwaliteitscontroles onderworpen. Zo werd hier net een doos vis uit Engeland geleverd, en dat is nu natuurlijk geen Europese Unie meer."

Bron: North Sea Port

Publicatiedatum: