Businessclub Fresh Park Venlo verdiept zich in veilen van sierteelt en beurzen 2.0

Tholen – Ook in de bloemen en plantensector is er een consolidatie gaande in veilingland. In het oude veilinggebouw van Flora Holland Venlo groeien en bloeien tegenwoordig nieuwe businessmodellen. De Businessclub Fresh Park Venlo ging er een kijkje nemen en leerde over de uitdagingen in crisistijd bij sierteelt en de beurs versie 2.0: Daily Trade Fair.

Klik hier voor de fotoreportage

Veiling Rhein-Maas is een joint venture tussen Landgard en Royal FloraHolland en is opgericht op 29 november 2010 om zo een betere afstemming tussen aanbod en vraag, een stabielere prijsontwikkeling en kostenreductie te realiseren. Zo ontstond de enige bloemen- en plantenveiling in het hart van de Euregio die is aangesloten op de netwerken Landgard en Royal FloraHolland. 
De uitdagingen in de sierteelt zijn niet anders dan in de AGF-sector: sterk stijgende kosten voor arbeid, energie en grondstoffen, verduurzaming en kritische consumenten met een laag consumentenvertrouwen.


Velingdirecteur Veiling Rhein-Maas Cees Hoekstra 

Het aanbod in sierteelt daalt waarbij de hoge energieprijzen tevens zorgen voor een verschuiving. Vooral energiebehoeftige producten als kasbloemen (rozen en chrysanten) en tropische planten staan het meest onder druk. Veilingdirecteur Cees Hoekstra verwacht dat er gaten in de markt vallen, telers zetten later waardoor de productie later op de markt komt. De teeltoppervlakte (onder glas) blijf nog in tact. Er is nog weinig bekend van kwekers die definitief stoppen, en als ze stoppen wordt het bedrijf veelal overgenomen door een andere teler. Cees Hoekstra verwacht in de toekomst wel een krimp. Ook omdat de consumptie van sierteeltproducten daalt, zowel in Nederland, Duitsland, Frankrijk en (minder hard) Engeland. Ook kijkt de consument steeds kritischer en bewuster naar de sector en ze laten dat meewegen in hun koopoverwegingen. Hoe duurzaam (geteeld) zijn bloemen en planten?

Klik hier voor de fotoreportage

Voldoende uitdagingen met daarbij veel onzekerheden in de markt maken het lastig om prognoses te maken. Na een uitzonderlijk goed jaar in 2021, in coronatijd kochten consumenten veel bloemen en planten, verwacht Veiling Rein-Maas het jaar 2022 goed af te sluiten met een omzet van 400 miljoen, waarbij de bemiddelingsomzet stijgt en de omzet voor de veilingklok iets onder het niveau van vorig jaar ligt.

Komend jaar verwacht Veiling Rhein-Maas dat er meer product voor de veiling klok gebracht zal worden, er zijn namelijk nog weinig termijncontracten afgesloten. Alles zal afhangen van de vraag. Wat heeft de consument, die minder te besteden heeft, over voor sfeer, vrolijkheid en kleur? “Het kan het beste jaar ooit worden of we kunnen met zijn allen in de goot belanden”, aldus Cees.


Lex Ebus vertelt over de werking van de koelinstallatie

Helemaal aan de andere kant van de weg, die bereikbaar is via een tunnel, bevindt zich Cash&Carry FloraZON waar vijf ondernemers verse bloemen en de laatste trends in decoratie aanbieden op 59.000 m2 (29.000 m2 bloemen en 30.000 m2 tuinplanten). Cash&Carry FloraZON is een gunstige ontwikkeling voor Veiling Rhein-Maas die graag grote kopers wil waardoor ze efficiënter en goedkoper kunnen werken. De veiling heeft de tarieven voor kleinere kopers verhoogd.
Kracht van het cash&carry centrum is het inkoopgemak voor bloemisten die er op boeketniveau kunnen inkopen. Het centrum is 7 dagen per week open van half zes ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds en juist die vroege en late uren zijn de piekuren op het centrum.

Klik hier voor de fotoreportage

Projectontwikkelaar, teler en ondernemer Lex Ebus toonde enkele innovaties binnen FloraZON, waaronder een koelsysteem met een dubbelplafond. Hierdoor stroomt koude lucht die door gaatjes in het plafond naar beneden valt. Er vindt geen ventilatie plaats en hierdoor ligt de gevoelstemperatuur een stuk  hoger dan de werkelijke temperatuur van 7 graden Celcius wat een stuk aangenamer maakt om er te winkelen/werken. Ook vertelde hij over de nauwe samenwerking tussen zijn bedrijf en veredelaars. Ebus kan innovaties en nieuwe rassen voor hen uittesten tot aan de bloemist.


Harm van Raaij vertelt over de toekomstige ontwikkelingen binnen Daily Fair Trade

Het derde onderdeel was een bezoek aan de Daily Trade Fair dat een vernieuwende stap is in de manier waarop bedrijven in wonen, decoratie en hospitality zich kunnen presenteren aan B2B klanten. Het wordt een beursvloer die tegelijkertijd 350 dagen per jaar een ontmoetingsplek is voor exposanten en bezoekers. Alle nadelen van een gewone beurs nemen ze weg. “Géén parkeerkosten, géén overvolle shuttlebussen, géén entree of hoge cateringprijzen, gewoon gastvrij inspiratie opdoen en inkopen op een moment dat de bezoeker zelf kan bepalen. Daily Trade Fair is 7 dagen per week geopend (350 dagen p.j.)”, vertelde Lex Ebus. Bezoekers kunnen een (onbemande) stand bezoeken en via een app producten die hij wil aanschaffen scannen en bestellen. Hart van Daily Trade Fair zal de hospitality pijler zijn waar beleven en noviteiten centraal staan. Daarnaast is het oude veilinggebouw met de nog intacte afmijnzaal ruimte aan evenementen voor (grote) groepen en wisselende beurzen.

Klik hier voor de fotoreportage


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.