Xavier Laduron, Fairebel:

"Van de huidige consumentenprijzen voor Jonagold kan niemand in de keten leven, dat moet verbeteren"

Tholen - Met de huidige kosten is het voor menig fruitteler moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Zeker voor de Belgische Jonagoldtelers is het in de huidige markt bijna onmogelijk om een goede boterham te verdienen. "Het fruit ziet er dit seizoen echt zeer goed uit, maar de prijzen zijn ontzettend slecht", vertelt Xavier Laduron van Fairebel, wier basisfilosofie is dat iedereen in de hele keten zijn geld goed moet kunnen verdienen. "Een teler zal altijd zijn kostprijs terug moeten verdienen met een eerlijke prijs."


Xavier Laduron

12 jaar geleden werd in België Fairebel, het label voor eerlijke melk, geïntroduceerd door boeren die streden voor een eerlijke beloning voor hun werk. Vanaf november 2020 worden ook Belgische appelen en peren onder hetzelfde label verkocht. "Als het de melkboer gelukt is, waarom zou dat ook ons als fruittelers niet lukken? Onze sector verkeert al jaren in zwaar weer." Inmiddels liggen de appelen en peren van tientallen fruittelers, die zich hebben aangesloten bij de coöperatie Faircoop, onder het Fairebel merk in de schappen. De coöperatie heeft het merk onder haar beheer. "Het is voor boeren, door boeren."

Zo heeft Faircoop gevraagd aan PCFruit om te onderzoeken wat nu precies de kostprijs is voor een kilo Jonagold appelen of Conference peren. "Bijna geen enkele teler weet precies wat de specifieke kostprijs is voor zijn fruit, maar de studie liet zien dat deze uiteindelijk nog hoger uitviel dan we hadden gedacht. Als je dan ziet dat een kilo Jonagold appelen in de Belgische supermarkten voor 99 eurocent over de toonbank gaan, is dat even slikken. Van een dergelijke prijs kan namelijk niemand in de keten leven. Dat moet verbeteren; er is geen andere oplossing", legt de teler, die zelf hardfruit op 35 hectare teelt, uit.

Waarom doet een Jonagold onder voor Pink Lady?
Op dit moment liggen de Fairebel appelen en peren bij Carrefour en Colruyt in de schappen. "Carrefour is een partner en heeft sinds het begin onze nieuwe producten vrijwel altijd geïntroduceerd. Bij Colruyt heeft dit echter nog wel wat voeten in de aarde gehad. Een eerste reactie wanneer we retail benaderen is bijna altijd negatief. Ze zijn bang dat het te duur is en dat mensen in deze tijden het niet willen betalen. Als ik echter zie dat een kilo Pink Lady appelen voor 4 euro per kilo wordt verkocht, waarom kost een kilo Jonagold dan 99 eurocent? Dan zegt men vaak: 'Dat is anders. Dat is Pink Lady'. Maar waarom doet een Jonagold onder voor Pink Lady? Jonagold is nog steeds het bekendste en meest verkochte ras van België. Waarom zou je deze dan niet voor 3 euro per kilo kunnen verkopen? Het moet een samenwerking worden."

Dat de consument het fruit met de huidige inflatie zou laten liggen, gelooft Xavier niet. "Eerst was er corona, nu is het de energiecrisis. Er is altijd wel iets. Ik wil absoluut niets afdoen aan de crisis, maar vliegtuigen zitten nog steeds overvol. In de wintervakantie gaat men weer skiën. Een groot deel van de mensen heeft nog altijd genoeg geld om te kopen wat ze willen. Voeding blijft één van de belangrijkste uitgavenposten, omdat men altijd blijft eten. Voor vele consumenten maakt die 2 euro dan niet zo veel uit, maar voor de telers, en iedereen binnen de keten, is het een wereld van verschil."

Miljoenencampagne of mond-op-mond
Echter moet men, zo stelt de teler, dan wel het verhaal erbij vertellen. "Zonder marketing is het onmogelijk. Dan heb je twee keuzes: of je geeft miljoenen uit aan een promotiecampagne of we gaan naar de winkels om het verhaal van lokaal en eerlijk aan consumenten te vertellen. In deze dagen staan de consumenten ook meer open voor het eerlijke verhaal. Men wordt steeds bewuster. Zo staan we vaak in de winkels en merk ik dat 99 procent van de mensen die mijn fruit proeven niet eens vragen naar de prijs. Dan kan het via mond-op-mond reclame uiteindelijk ontploffen." Kwaliteit van de producten staat daarom ook hoog in het vaandel. "We willen niet alleen een mooie prijs krijgen, maar ook een kwalitatief product leveren. Als de consument een meerprijs betaalt moet hij of zij dat ook wel terug kunnen zien in de kwaliteit van het product. We moeten de consument wel respecteren."

In de toekomst wil de coöperatie wellicht ook kijken naar andere productgroepen om onder het merk naar buiten te brengen, maar voor nu ligt de focus op het hardfruit. "Simpel gezegd heeft dat gewoon nog al onze aandacht nodig. De volumes zijn nog beperkt, maar we welkomen iedere professionele fruitteler in Faircoop. Twee jaar geleden hoorde je bijna niemand over een eerlijke prijs, maar nu begint het gesprek meer en meer op gang te komen. Er is echter nog een wereld te winnen", besluit Xavier. 

Voor meer informatie:
Xavier Laduron
Fairebel
+32 (0)80 44 77 26
Laduron.Xavier@faircoop.be  
www.fairebel.be   


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.