Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"In deze overvolle markt van blauwe bessen primeert kwaliteit meer en meer"

Tholen - De nadruk voor blauwe bessen uit de regio van Zuid-Amerika lijkt meer en meer te liggen bij de zoektocht naar nieuwe, productieve variëteiten. "We moeten ons aanpassen aan een nieuwe wereld en het vernieuwen in variëteiten kan je helpen je positie in een veranderende wereldmarkt te behouden", vertelde Andrés Armstrong, Chilean Blueberry Committee, op het afgelopen Global Berry Congress. Ook Roger Horak vertelde over de situatie voor zijn Peruaanse blauwe bessen van OzBlu.

"De markt van blauwe bessen raakt overvol qua volumes", vervolgt Andrés. "Het heeft er bij ons voor gezorgd dat we ons willen focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit, want je moet je in deze veranderende markt kunnen onderscheiden om rendabel te kunnen blijven." Want ondanks dat de pandemie langzaam achter ons begint te geraken, blijven er vele uitdagingen in kosten en transport op de loer. Het resulteert, volgens Andrés,  in een zoektocht naar variëteiten, die toekomstbestendigheid en betrouwbaarheid in opbrengst garanderen. "We zijn één van de grootste exporteurs van blauwe bessen in de wereld en willen deze positie uiteraard graag behouden. Het is echter wel een 'trial and error' proces, want vervolgens moet je kijken wat werkt en of het optimaal is voor de Chileense grond en klimaat."

Het zorgt ervoor dat hij positief naar het huidige seizoen kijkt, maar aangeeft dat er minder volumes vanuit Chili op de internationale markt terecht zullen komen. "De nieuwere, geteste variëteiten zullen we eerst op de lokale markt houden, voordat we hiervoor naar de export willen kijken. Bovendien liggen er grote mogelijkheden in de zoektocht naar nieuwe markten. Zo wordt Azië alsmaar interessanter, maar ook daar primeert kwaliteit en zullen we ons dus moeten evolueren. Iets waar we ons nu dan ook vol op richten."

Tinder voor blauwe bessen
Roger Horak sluit zich bij deze conclusie aan. "Als je een goed product op de markt brengt, zullen mensen er ook voor betalen", stelt hij. "We hebben een goed seizoen, met een mooie kwaliteit en goede vraag. Bovendien gaat de situatie weer meer richting het normaal na jaren van moeilijkheden. Uiteraard zijn er nog steeds de nodige uitdagingen in de huidige wereld, maar het is een meer comfortabel seizoen dan verleden jaar."

"Echter moet men zich wel onderscheiden. Er liggen kansen op de wereldmarkt voor Peruaanse blauwe bessen. Wij hebben in Peru prachtige variëteiten en prachtig fruit, maar kunnen niet altijd de geschikte partners vinden om aan te leveren." Het brengt een idee in Roger naar boven, die men wellicht niet verwacht op de handelsmarkt. "Eigenlijk zouden we een soort Tinder voor blauwe bessen moeten krijgen. Wij hebben het fruit en zijn op zoek naar betrouwbare partners en er zijn vast ook bedrijven die op zoek zijn naar mooi fruit, maar hier niet aan kunnen komen. Het zou een oplossing voor velen zijn en wellicht een gat in de markt."