Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Van den Elzen, Boxtel

Uit de oude doos: De grootste koelvervoerder in de Benelux

Van den Elzen te Boxtel is een meer dan 50 jaar bestaand transportbedrijf, dat gespecialiseerd is in koel- en vriestransporten door geheel Europa. Dit jaar [1988] hebben de gebroeders Henk en Piet van den Elzen alle aandelen verkocht aan de beleggings-maatschappij van Schoonen te Bergen op Zoom. Het transportbedrijf beschikt over een 100 koel/vriescombinaties, bestaande uit opleggers en motorwagens + aanhangers. Het heeft zich vooral sterk gemaakt in het vervoer van vers en diepgevroren vlees. Naast het transport beschikt Van den Elzen over een modern vrieshuis net een inhoud van 70.000 m3. Aan het hoofd van het bedrijf staat de 25- jarige Ad Schoonen.

Enige tijd geleden begon men zich toe te leggen op het vervoer van verse groenten en fruit vanuit Spanje, Italië en Frankrijk naar Nederland, Engeland en Duitsland. De vrachtwagens van Van den Elzen gaan doorgaans met vers of diepgevroren vlees naar de zuidelijke landen. In het verleden reed men veel op de korte afstand, maar de nieuwe directie heeft een andere filosofie. Ze is van mening dat de lange afstand transporten efficiënter zijn dan de korte ritten. De onderweg- (variabele) kosten liggen veel hoger, maar daar tegenover staat dat de vaste lasten gelijk blijven. De lange afstandsritten bieden tevens meer mogelijkheden om retourladingen mee terug te nemen. De wagens rijden veelal 7 dagen per week.

Ad Schoonen, directeur van Van den Elzen

In de afgelopen zomer heeft men in opdracht van Engelse fruitimporteurs veel perziken en nectarines in Noord-Italië geladen en via Calais-Dover (de kortste weg) naar Engeland vervoerd. Door de goede naam die Van den Elzen bij vele Engelse fruitimporteurs heeft, hebben ze vorige zomer 3 maanden lang wekelijks ca. 30 wagens in Noord-Italië geladen en naar Engeland getransporteerd. "Als we het over Spanje hebben", zegt Ad Schoonen, "deze markt ligt voor ons nog vrij moeilijk. De concurrentie met de Spaanse vervoerders is hard. Dit komt vooral door het grote verschil in beloning tussen de Spaanse en de Nederlandse chauffeur. Desalniettemin hebben we een aantal vaste relaties waarvoor we wekelijks kostbare producten naar Spanje vervoeren. Extra service, betrouwbaarheid, stiptheid, gemakkelijker communiceren etc. zijn voor hen belangrijk en daar betalen ze graag iets meer voor. In Zuid-Spanje laden we voor zowel Nederlandse, Duitse als Engelse importeurs. Verder hebben we afgelopen zomer vanuit Frankrijk in het korte aardbeienseizoen vrij veel ladingen aardbeien naar het Ruhrgebied gebracht."

Het nieuwe beleid dat de directie van Van den Elzen voert, brengt met zich mee dat men zich meer internationaal oriënteert. Ad Schoonen: "Om de continuïteit van het internationale transport te waarborgen, zullen we in de toekomst enkele buitenlandse vestigingen gaan openen. Ik denk thans aan de verplaatsing van onze Franse vestiging in Noord-Frankrijk naar het Zuiden van Frankrijk, Noord-Italië en Spanje, maar ook gaan onze gedachten uit naar Engeland. Een goede organisatie is voor het internationaal transportbedrijf onontbeerlijk. De nieuwe vestigingen die we in het buitenland zullen openen, doen we in samenwerking met Schoonen Transport uit Bergen op Zoom." 

"Het wagenpark bestond begin dit jaar nog hoofdzakelijk uit wagens van een ander merk, maar gezien de goede ervaringen met DAF zullen de bestaande wagens als ze aan vervanging toe zijn, plaats maken voor nieuwe  DAF vrachtwagens. Ze zijn goedkoop in onderhoud en gunstig qua brandstofverbruik. Voor de lange afstanden gebruiken we de DAF 95-350 pk. In de landen waar we rijden heeft DAF bovendien een uitgebreid servicenet. Onze opleggers die 24 pallets laden en onze motorwagen + aanhanger combinaties die 28 pallets meenemen, zijn van het merk Schmitz en de koelmotoren van het merk Thermoking."

Directeur Ad Schoonen vindt het gunstig dat in 1992 de grenzen wegvallen. "De concurrentie zal", zo zegt hij, "er wel niet minder om worden, maar we kunnen wel gemakkelijker werken. Het is noodzakelijk dat voor die tijd de organisatie in het buitenland rond is. Wij zullen in de toekomst misschien iets goedkoper kunnen werken, maar veel moeten we er niet van verwachten. Lange wachttijden aan de grenzen zullen inderdaad minder worden, maar zolang we met 1 chauffeur blijven rijden, denk ik niet dat de duur van de ritten echt veel korter kan worden. De Nederlandse transporteurs krijgen in de jaren '90 veel concurrentie uit de lage lonen landen. Onze kracht moet dus liggen in de goede organisatie, modern materieel, gemotiveerdheid van het personeel, vakbekwaamheid en een goed servicepakket. Binnen ons bedrijf zijn we één enthousiaste familie. Alleen kunnen we weinig, maar met z'n allen heel veel, daarom durven we de concurrentie wel aan." Tenslotte wil Ad Schoonen nog kwijt dat waarschijnlijk al volgend jaar begonnen wordt met de verplaatsing en heropening van de vestiging in Frankrijk.

Bron: Primeur 09 - Jaargang 03 - 18 november 1988

Publicatiedatum: