Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Christoph Bouvry, Bouvry:

"Druiven en clementines zijn rond het einde van het jaar altijd goed in trek"

Tholen - Traditioneel zijn de zaken in de periode in de aanloop naar de feestdagen rustiger voor Bouvry in Brugge. "Dit is op het moment  niet anders, maar zodra de feestdagen dichterbij komen, trekt dit wel weer bij," vertelt Christoph Bouvry van de gelijknamige groothandel. ""Druiven en clementines zijn rond het einde van het jaar altijd goed in trek. Ook wintergroenten als bloemkool worden weer meer en meer verkocht."

Zeker druiven zijn, zo stelt Christoph op het moment een hardloper bij de groothandel. "De Italiaanse Autumn Crisp loopt heel goed nu, maar we gaan langzaamaan richting het einde van het Italiaanse seizoen. Daarna gaan we over op het Peruaanse fruit. Aan aanbod hebben we hierin dus ook niet te klagen. Gecombineerd met de vraag, resulteert dit in goede prijzen, vergelijkbaar met vorig jaar."

Verder ziet de handelaar een verschuiving in de vraag naar clementines. "Het citrus is uiteraard ook altijd veel gevraagd rond deze tijd van het jaar, maar er ontstaat meer en meer een verschuiving naar de clementines zonder blad. Wat betreft wintergroenten blijft bloemkool toch altijd wel in trek. Hierin hebben we een breed aanbod, want we hebben meerdere telers die heel de winter door bloemkool leveren. Bovendien hebben we ook het Spaanse product. Prijzen liggen op een prima niveau."

Toch verwacht Christoph op het gebied van tomaten wel de nodige problemen van de winter. "We hebben op het moment nog oude oogst van lokale tomaten, maar voor de nieuwe oogst zullen er wel serieuze problemen ontstaan. Zoals bekend hebben veel telers niet of later gezet, waardoor er meer vanuit Spanje zal moeten komen. Daar is het echter ook niet goedkoop. We willen toch altijd alles aan kunnen bieden, maar tomaten zullen voor uitdagingen zorgen." Deze drang naar een breed en compleet aanbod verlegt zich ook naar duurdere productgroepen van Bouvry, als vliegtuigmango's en -ananassen. "Deze lopen nog wel door, maar we merken wel dat men door de inflatie duurdere producten als deze sneller laat liggen. Als men krap bij kas is, zullen de keuzes toch sneller vallen op goedkopere producten."

Veel fruit bij Bouvry wordt verkocht onder het eigen merk Star Class. "We merken dat er veel klanten zijn die erop staan Star Class producten te hebben. De vraag naar Star Class hard- en zachtfruit neemt nog steeds toe." Echter zijn ook andere merknamen binnen de groep Primamundo, waar Bouvry onder valt, steeds meer in trek. "Voor de merken Papillon en Cordero zullen de komende tijd meer en meer producten worden aangeboden. Papillon, wat traditioneel sinaasappel is, zal ook in andere productgroepen als zachtfruit gaan leveren. Het geeft een bepaald kwaliteitsgarantie, waarvan we zien dat dit gewaardeerd wordt onder onze klanten."

Risicospreiding
De groothandel levert aan retail, groothandelaren, marktkramers en speciaalzaken. "Dat is voor ons wel een voordeel. Als een bepaald type klantengroep minder goed marcheert, is er altijd wel een ander dat goed loopt. Het is een soort risicospreiding. Bovendien zitten we dicht bij de kust, dus als het daar heel druk is, zoals afgelopen zomer, kan een mindere verkoop in het binnenland goed worden opgevangen." Toch is Christoph wel enigszins huiverig voor wat de komende periode zal brengen. "Het zijn onzekere tijden voor veel mensen met de huidige situaties in kosten en inflatie. Ik denk dat de grootste impact van de energiekosten nog moet komen, maar dit zullen we moeten evalueren voor we grote stappen gaan zitten. Voor nu is het richten op de waan van de dag en niet te ver vooruitkijken."

Voor meer informatie:
Christoph Bouvry
Bouvry 
Jacob van Arteveldestraat 3
8000 Brugge - Belgiƫ
T: +32 (0)50 45 9060
info@bouvry.be        
www.primamundo.com