Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Dutoit opent nieuw Cherry Time pakhuis met 'cherrific' oogst

Het team van Cherry Time in het Zuid-Afrikaanse Dutoit is in de wolken met de kwaliteit van de kersen die zij verpakken halverwege het kersenseizoen.

Cherry Time teelt ca. 2.000 ton kersen per jaar, waarvan de helft wordt geëxporteerd en de andere helft lokaal wordt verkocht onder een model grotendeels bestaande uit direct marketing onder het merk Cherry Time. Dutoit belevert ook een aantal Pick n Pay-winkels, kleinere retailers en de gemeentelijke markt.

"Op dit moment komen we aan het einde van de vroege rassen en beginnen we aan de middenseizoens-soorten. Dit seizoen begon eerder omdat het vroeger warm was dan vorig jaar. De maat van fruit is groter met meer dan 65% van het verpakte fruit groter dan 24 mm," zegt Tanith Freeman, product development manager bij Dutoit.

"Na een heel moeilijk seizoen vorig jaar, valt onze mond open van de maat, stevigheid en hoge suikergehalte nu. Dit jaar zijn de kersen echt 'cherrific'!"

Hun nieuwe pakstation van 5.000 m2 heeft 3 hydro-koelingssystemen en een volledig geautomatiseerde verpakkingsmachine van Unitech die 8 vrachtladingen kersen per dag kan verwerken, legt zij uit. Het bedrijf kan 6 ton kersen per uur verpakken.

Het personeel van het pakhuis bij de opening (foto door Marlize de Lange)

Onzekerheid door energiecrisis
Kersen worden verpakt en zijn verzendklaar binnen 7 uur na oogst. Hun grootste focus aan het begin van het seizoen is het VK, dat eerst via luchtvracht wordt beleverd en daarna via zeevracht om de markt voor Kerst te bereiken.

"De Europese markt, met name Duitsland, ontwikkelt zich langzaam maar zeker," zegt Gysbert de Toit, hoofd Marketing bij Dutoit Agri. "We zijn bezig het potentieel in het Midden-Oosten en Zuid-Oost Azië te verkennen."

"De markt in het VK en Europa is momenteel stabiel, maar er is veel onzekerheid over de invloed van de energiecrises op de koopkracht van de consument," merkt hij op.

"Niet moeiteloos te telen"
"Vorige week werden de laatste volumes van Royal Tioga, Royal Hazel en Royal Lynn geplukt, gevolgd door de eerste Royal Dawn en de volumes blijven sterk," zegt Gysbert. "Iedereen houdt van kersen, maar het kost wel moeite om ze te telen."

Recente regen, met hagel daarbij, in de Witzenberg Mountains drie weken geleden hebben het goede humeur echter niet veranderd. "Het goede nieuws is dat de kersen beschermd werden door de netten en na de buien hebben blowers tot diep in de nacht aangestaan om de kersen te drogen. Gelukkig kwam de regen met donderbuien, wat betekent dat de zomertemperatuur niet daalde en de kwaliteit niet beïnvloed zal worden."

De eerste commerciële kersenteelt vond plaats in 1989 op Nooitgedacht, een van de kersenkwekerijen van Dutoit (en één van de grootste in het land), waardoor deze bomen de oudste commerciële kersenbomen van Zuid-Afrika zijn.

John Grobler, hoofd fruitverpakking bij Dutoit, met Gys du Toit (hoofd Western Cape production), Jan Sossouw (estate manager) en CEO van Dutoit Agri Willem Coetzee

Voor meer informatie: 
Runei Kotze
Dutoit Agri Cherry Time™
Tel: +27 74 968 5168
runeik@dutoit.com
cherrytime.co.za

Publicatiedatum: