Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Een vooruitblik op nieuwe regelgeving voor het wegvervoer in 2023

Voor 2023 zijn er weer nieuwe ontwikkelingen op komst rondom de wet- en regelgeving voor het wegvervoer. Evofenedex geeft een overzicht van de veranderingen.

Invoering van zero-emissiezones komt dichterbij
Over 2 jaar is het zover. Per 1 januari 2025 voeren veel steden in Nederland een zero-emissiezone in. Het gaat niet alleen om grote steden als Amsterdam, maar ook om steden zoals Assen, Apeldoorn, Deventer en Gouda. Vanaf 1 januari 2025 moeten nieuwe bestel- en vrachtauto’s  emissievrij zijn. Er geldt een overgangsregeling waarin geregeld wordt dat je gedurende een bepaalde periode nog met je eerder aangeschafte dieselbestelauto of dieselvrachtauto binnen een ZE-zone mag rijden. Hieraan zijn wel regels verbonden, er geldt een overgangsregeling. 

Subsidies voor verduurzamen van vervoer 2023
Ook 2023 biedt kansen om voordeel te halen uit duurzame initiatieven. Zo kunnen kleine ondernemers komend jaar weer gebruikmaken van diverse subsidiemogelijkheden. Speciale aandacht vragen we voor de subsidieregeling AanZET voor de aanschaf van zero-emissievrachtauto’s. Overweegt men hierop een beroep te doen, start dan nu al met de voorbereidingen. Afgelopen jaar was de belangstelling groot, en moesten veel ondernemers teleurgesteld worden.

Invoering slimme tachograaf 2 (Smart tacho 2)
In nieuw geregistreerde voertuigen wordt de Smart tacho 2 vanaf 21 augustus 2023 ingebouwd. In vrachtauto’s voor internationaal vervoer moet de bestaande tachograaf vervangen worden door deze nieuwe tachograaf. Voor voertuigen met een analoge of digitale tachograaf moet dit per 31 december 2024 zijn gebeurd. 

Ontheffing B rijbewijs elektrische bestelauto tot 4250 kg
Op dit moment werkt de overheid aan nieuwe wetgeving voor het B-rijbewijs; de richtdatum voor invoering is 1 juli 2023. In de wetgeving wordt opgenomen dat bestuurders met een B-rijbewijs ook een elektrische bestelauto mogen besturen met een totaalgewicht tot 4250 kg. Voor niet-elektrische voertuigen blijft die grens op 3.500 kg staan.

De huidige ontheffing, ook wel ‘Proeftuinregeling’ genoemd, stopt per 31 december al. Vanaf 1 januari start een nieuwe overgangsregeling, die inhoudelijk al voorsorteert op de nieuwe wetgeving. Meer nieuws daarover volgt medio december.

Nieuwe beschikking gladheidsbestrijding
De huidige beschikking gladheidsbestrijding is van 2018, geldt voor 5 jaar en loopt tot mei 2023. Of deze verlengd of gewijzigd wordt is nog niet bekend. De beschikking regelt verruimingen op het gebied van materieel. Voor de winterperiode 2022-2023 zal daar meer duidelijkheid over moeten komen. 

Nieuwe cao beroepsgoederenvervoer
De nieuwe cao beroepsgoederenvervoer kent een loonsverhoging per 1 januari 2023: de lonen van de loonschalen A tot en met H stijgen met 7,5 procent. Verder krijgen de werknemers in januari 2023 een eenmalige uitkering van 250 euro bruto.

Ook het minimumloon stijgt per 1 januari 2023 met ruim 10 procent. Dat is meer dan gemiddeld en de loonkosten zullen daardoor hoger worden. 

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: