Miquel Roig van Fructícola Empordà:

Welke Spaanse supermarkt zal als eerste de appelen hoger prijzen in het schap?

In de Noord-Spaanse provincie Girona eindigt de appeloogst grotendeels in de maand november. Slechts enkele rassen, zoals Pink Lady, worden nog tot ver in december geoogst. De opbrengst is dit jaar lager en hoewel de prijzen iets hoger liggen dan vorig seizoen, zullen ze nog meer moeten stijgen om winstmarges te verzekeren voor alle schakels van de waardeketen. 

"Dit jaar hebben we ongeveer een kwart minder appelen in vergelijking met vorig seizoen", zegt Miquel Roig, directeur van Fructícola Empordà, een fruitbedrijf uit Sant Pere Pescador, een gemeente in de provincie Girona. "Onze klanten bestellen net zoveel appelen als vorig jaar, maar we kunnen hen niet de gevraagde volumes bieden. De oogst is daarvoor te klein uitgevallen en we moeten wat voorraad houden om tot en met de maand juli te kunnen leveren. Ook in de rest van Europa is er minder product beschikbaar dan aanvankelijk verwacht. De kwaliteit is overigens niet geheel naar wens door het effect van de hoge temperaturen in augustus." 

Het lagere aanbod zorgt voor iets hogere prijzen. "Vorig jaar weigerden de grote supermarktketens de appelen duurder in te kopen, ondanks de waanzinnige stijging van de teeltkosten. Wij konden dit nog enigszins compenseren met een toename van de verkoopvolumes, maar vele andere handelaren die hun afzet per kist organiseren hadden het veel moeilijker. Dit jaar stijgt de inkoopprijs iets door de lagere beschikbaarheid van appelen. Zo kunnen we die gestegen teeltkosten beter opvangen." 

"In de maand augustus waren de teelt- en verwerkingskosten 4,5 keer hoger dan vorig jaar – en die waren al gestegen ten opzichte van 2020 –, in september was dat 2 maal zo hoog en nu zijn ze gekomen op een niveau dat vergelijkbaar is met dat van vorig jaar. Maar dat is nog altijd 3 keer hoger dan twee of drie jaar geleden", zegt de directeur van Fructícola Empordà. 

"Ondanks dat de verkoopprijzen iets zijn gestegen, kunnen we niet tevreden zijn. Appel is een van de weinige producten waarvan de prijs in het schap van de supermarkten niet stijgt. De ketens zijn immers bang om als duur te worden bestempeld als ze de prijs van wat als een primair goed wordt beschouwd verhogen. We zitten in een prijzenoorlog die het voortbestaan van dit product in de Spaanse winkels in gevaar brengt. Want als de prijs niet meer rendabel is voor een van de schakels in de toeleveringsketen, dan zal die uiteindelijk breken. De vraag is dus welke Spaanse supermarkt de appelen als eerste hoger zal prijzen in het schap. Op het moment dat een van de grote ketens die stap durft te zetten, kan alles in een stroom-versnelling komen", vertelt Miquel Roig.

Fructícola Empordà is een van de bedrijven die het Poma de Girona BGA-label mag voeren en verkoopt ongeveer 80% van zijn appelproductie op de Spaanse markt. "De meeste supermarkten waarmee we samenwerken, bieden vooral Spaans fruit aan. Hoewel landen als Frankrijk op dat vlak jaren voorsprong hebben – ze kopen geen enkele kilo buitenlandse appelen aan zolang er Frans product is –, is de trend in Spanje de laatste jaren toch ook aan het keren. De consument wordt steeds beter ingelicht over de voordelen van lokaal product wat het sociale en ecologische aspect betreft." 

Voor meer informatie:
Miquel Roig i Heras
Fructícola Empordà
C/ Dr. Narcís de Ciurana, 12
17470 Sant Pere Pescador (Girona) - Spanje
Tel: +34 972 52 00 00
mroig@empordasl.com
www.fructicolaemporda.cat


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.