Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Maersk Noord-Amerika marktupdate november 2022

"Het tempo waarin de vrachtomvang afneemt is vertraagd"

Een spoorwegvakbond verwerpt een contractovereenkomst waardoor de kans op een staking of actie toeneemt: de International Brotherhood of Boilermakers (IBB) is de derde vakbond die zijn voorlopige overeenkomst met de Amerikaanse spoorwegen heeft verworpen. Hoewel er in september een akkoord was gesloten tussen de 12 vakbonden die 115.000 spoorwegarbeiders vertegenwoordigen en het National Carrier's Conference Committee, zijn bepaalde vakbonden bij latere stemmingen het voorstel blijven verwerpen wegens kwaliteit van leefomstandigheden-kwesties. Tot dusver hebben zeven vakbonden de overeenkomst geratificeerd; de vakbonden BLET en SMART-TD zullen de stemming op 20 november afronden. De afkoelingsperiode loopt tot 9 december, waarna een mogelijke staking zou kunnen plaatsvinden, tenzij het Congres ingrijpt.

ILWU/PMA-onderhandelingen kwijnen weg aan de westkust: De havens aan de westkust blijven hun activiteiten gewoon voortzetten, hoewel er meer dan vier maanden zijn verstreken sinds het arbeidscontract op 30 juni afliep. De onderhandelingen liggen al maanden stil en ambtenaren uit de sector denken dat ze pas ergens in 2023 zullen worden afgerond. De gesprekken zijn vertraagd door een vakbondsconflict tussen de ILWU en de International Association of Machinists and Aerospace Workers over de vraag welke werknemers in de terminal van SSA Marine in Seattle een bepaalde functie mogen uitoefenen. Het geschil was het onderwerp van een hoorzitting van de National Labor Relations Board die op 3 november begon en sindsdien is verdaagd, maar aan het eind van de maand zal worden hervat. De onderhandelingen tussen de PMA en de ILWU zullen naar verwachting binnenkort worden hervat.



Oceaan update
We blijven tekenen van normalisatie zien in sommige markten. De algemene trends voor zowel de oost- als de westkust lijken tot het einde van het jaar te verbeteren ten opzichte van oktober. De afname van de vrachtomvang is vertraagd omdat klanten hun scheepvaart-activiteiten voor 2022 aan het afronden zijn.

Wij optimaliseren ons netwerk actief om aan de beschikbare vraag te voldoen, wat de kwaliteit van de dienstverlening ten goede komt in termen van frequentie, kortere wachttijden en voorspelbaarheid. De bedoeling is de goederenstroom op een efficiënte manier op gang te houden en tegelijk te zorgen voor het best mogelijke resultaat voor de klanten en belanghebbenden. Alles wordt in het werk gesteld om de gevolgen voor de dienstverlening tot een minimum te beperken.

Klanten moeten rekening houden met het Chinese Nieuwjaar, dat begint op zondag 22 januari 2023 en eindigt met het Lantaarnfestival op 5 februari. De Maersk-accountteams overleggen met de klanten hoe zij hun bevoorradingsketens zullen optimaliseren voor deze traditioneel weinig actieve periode; of de strategie nu is om vracht naar voren te halen zoals gebruikelijk is of om de bevoorradingsketens te vertragen met verzendactiviteiten na de vakantie.

De netwerkoptimalisaties van de afgelopen maand beginnen de omstandigheden te verbeteren, vooral in het noordwesten van de Stille Oceaan. We blijven de vermindering zien van wooncontainers voor zowel import als export. De belangrijkste importlocaties zijn Baltimore, Prince Rupert, Houston en North Charleston. De belangrijkste exportlocaties zijn Houston, Savannah en North Charleston. De beschikbaarheid van lege containers blijft in heel Noord-Amerika goed en er zijn geen problemen om aan de exportvraag te voldoen. De langste wachttijden voor schepen zien we in Baltimore, Savannah, Houston, Oakland en Vancouver. Zie details hieronder.

Hoofdpunten Westkust
Oakland blijft kampen met een tekort aan arbeidskrachten dat de activiteiten rechtstreeks beïnvloedt, wat resulteert in 10-12 dagen wachttijd voor schepen. De status van de opstelling, de werf en de spooromstandigheden blijven van invloed. Twee van de havenkranen zullen naar verwachting deze maand een week buiten gebruik zijn voor onderhoud en reparatie.

De congestie in Vancouver houdt aan: de status van wachtrijen, werven, poorten en spoorwegen is nog steeds ernstig. Centerm heeft momenteel te maken met wachttijden van 20 dagen voor TP1 en 38 dagen voor TP9-diensten die havens in Noordoost-China en Busan, Korea, verbinden met het noordwesten van de Stille Oceaan. Met de combinatie van de TP1- en TP9-diensten tot een wekelijkse dienst naar Vancouver en Prince Rupert verwachten we dat de wachttijd voor schepen zal dalen tot twee dagen.

Hoofdpunten oostkust
Houston ondervindt congestie met wachttijden voor schepen tot 12 dagen in Bay Port met zijn drie beschikbare aanlegplaatsen. Barbours Cut heeft te maken met wachttijden van 3 tot 5 dagen voor zijn zes aanlegplaatsen. Vier Maersk-schepen liggen voor anker. Om de lange wachttijden voor containers aan te pakken heeft de haven van Houston een "Sustained Import Dwell Fee" aangekondigd, die ten laste komt van de eigenaar van de lading. De heffing zou op 1 december ingaan, maar de invoering is uitgesteld. De haven zal de nieuwe ingangsdatum 30 dagen van tevoren aankondigen.

De congestie in Savannah houdt aan: klasse 1-schepen moeten 6 tot 7 dagen wachten, terwijl klasse 2-schepen tot 15 dagen op een ligplaats moeten wachten. Er liggen momenteel 30 schepen voor anker, waarvan vier Maersk-schepen. Tropische storm Nicole begin november vertraagde sommige activiteiten in Savannah en andere zuidoostelijke havens. Savannah blijft in een First In/First Out aanlegpatroon. Voor de komende weken wordt enige verbetering verwacht door de hogere productiviteit die voor de komende feestdagen en de verminderde import wordt verwacht.

De congestie in Baltimore is aanzienlijk met werfopslag boven 95%. De wachttijden voor trans-Pacifische routes bedragen 7 dagen, terwijl de wachttijden voor trans-Atlantische en Amerikaanse routes 3-5 dagen bedragen. De haven werkt nog steeds met First In/First Out om vertragingen te beperken.

Voor Norfolk kondigde de haven van Virginia een herzien Early Receiving Date (ERD)-beleid aan dat op maandag 7 november ingaat. Het ERD-leveringsvenster gaat nu 7 kalenderdagen voor de aankomst van het schip open, in plaats van 5 dagen. Dit zorgt voor een langer en stabieler ontvangstvenster. Wij verwachten ook een verlenging van de wachttijden voor schepen tot 10 dagen omdat er havenreparaties zijn gepland voor kranen 6 en 7 in Virginia International Gateway (VIG). Om de gevolgen te verzachten, veranderen wij enkele ligplaatsen in Norfolk International Terminals (NIT).

Update binnenland
Wat is de drijvende kracht achter het "RFP"-seizoen voor transport?
Met het einde van het jaar in zicht zijn veel bedrijven op zoek naar transportcapaciteit voor 2023. De marktomstandigheden veranderen snel, wat de belangstelling van transportmanagers van kust tot kust heeft gewekt. Wij hebben de afgelopen weken een toename van de transport "Request for Proposal" (RFP) activiteit vastgesteld en verwachten dat de aanvragen in het eerste kwartaal zullen aanhouden. Deze logistieke professionals vragen zich vooral af welke capaciteit er voor het komende jaar beschikbaar is. Kunnen ze een nieuwe vervoerder vinden om een oud probleem op te lossen? En kunnen ze een meer kosteneffectieve oplossing vinden om aan hun transportbehoeften te voldoen?

De binnenkomende RFP's hebben betrekking op alles wat met transport te maken heeft, inclusief first-mile drayage, vrachtkosten en fulfilment. Klanten kijken naar eenjarige contracten en kijken verder dan alleen tarieven om betere algemene partners en zinvolle service level agreements (SLA's) te vinden. Levertijden in het 97-98 percentiel zijn essentieel en Load Tender Acceptance rates van 95% zijn zeer gewenst.

Capaciteit-on-demand voor de lange termijn is dit RFP-seizoen van bijzonder belang omdat bedrijven prioriteit geven aan stabiliteit en de vrijheid om zich te concentreren op de dagelijkse gang van zaken. Capaciteit-on-demand is wenselijk omdat het de moeite bespaart om op het laatste moment capaciteit te zoeken op de spotmarkt. En hoewel de vrachtwagencapaciteit op korte termijn is toegenomen, blijft het tekort aan chauffeurs op lange termijn bestaan, waardoor capaciteit-on-demand een belangrijke component is om een betrouwbaar transportnetwerk voor de lange termijn veilig te stellen.

Het RFP-seizoen speelt zich af tegen een nieuwe achtergrond van marktgegevens. Onderzoekers van toonaangevende logistieke en toeleveringsketenscholen publiceerden onlangs hun laatste marktoverzicht via de "Logistics Manager's Index", een onderzoek dat trends in de sector in de tijd volgt. De LMI-gegevens van oktober wijzen op een groeiende logistieke sector, zij het in een trager tempo dan de vorige maanden. De voorraden blijven hoog (hoewel ze afnemen), de opslagstations blijven relatief vol en de kosten zijn hoog. Wat wel is veranderd, is de transportcapaciteit. De LMI Transportation Capacity Index heeft een historisch hoogtepunt bereikt sinds 2016. Ook de transportprijzenindex begon in april te dalen. In feite weerspiegelen de LMI-gegevens de trend naar een normalisering van de transportmarkt naar het niveau van vóór de pandemie.

Een andere indicator van de beschikbaarheid van vrachtwagens is de verschuiving van het nationale gemiddelde voor afwijzingen van uitgaande offertes, een meting die bijhoudt hoe vaak vrachtwagenbedrijven vervoersmogelijkheden afwijzen. Tot voor kort schommelde dit cijfer rond 9-10%, maar sindsdien is het volgens FreightWaves gedaald tot slechts 5%. De toename van de transportcapaciteit komt overeen met de daling van de inkomende zeevracht in de afgelopen maanden, toen veel bedrijven hun ladingen naar de eerste helft van het jaar terugtrokken om een mogelijke herhaling van de vertragingen tijdens de pandemie te voorkomen. Uit de gegevens van oktober blijkt dat retailers in afwachting van de feestdagen begonnen zijn met het afbouwen van hun voorraden, terwijl minder inkomend containervolume de ruimte weer aanvult. Het nettoresultaat is dat er meer opslagruimte is vrijgekomen en dat er meer vrachtwagens en chassis beschikbaar zijn.

Bron: Maersk

Publicatiedatum: