Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Goede Europese markt verwacht tot na Kerst voor Zuid-Afrikaanse druiven

De Europese druivenmarkt is leeg, omdat Peru meer naar de VS heeft gestuurd. Er is zelfs nog een kans dat Peru Zuid-Afrika ook in het Verre Oosten verdringt.

"De hoeveelheid druiven die Peru op de markt heeft gebracht is de afgelopen tien jaar sterk toegenomen", zegt Leon de Kock, CEO van Grape Alliance.

"Waar ze ons voorheen sporadisch hoofdbrekens in het Verre Oosten bezorgden, zijn ze nu een echte kracht op de markt geworden. En dat voor heel wat weken. Ze hebben bovendien goede rassen."

De concurrentie tussen Peru en Zuid-Afrika is minder direct in Europa, waar de druiven meestal in punnets van 500 gram worden verpakt, dan in het Verre Oosten, waar ze in kartons van 4,5 kg (in het geval van Zuid-Afrika) en van 8,2 kg (in het geval van Peru) worden verhandeld.

"Ze kunnen ons zelfs een heel seizoen lang buiten het marktsegment houden. Het zijn geduchte concurrenten geworden. Maar het is moeilijk te zeggen is of het dit jaar weer zal gebeuren."

Leon merkt op dat Zuid-Afrika meestal elk jaar weet wat het van Australische druiven kan verwachten, maar Peru is steeds een raadsel. "Het is erg moeilijk om hun plan te lezen. We weten nooit wat we van Peru kunnen verwachten."


Eerste afzet is voor Namibië
De Europese markt is leeg, omdat er zo'n 40% minder Peruaanse en Braziliaanse druiven naartoe zijn verscheept. "Daar hebben we niet al te veel problemen. De schepen vinden er vlot hun weg naar. Ik denk dat de verkoop niet slecht zal zijn wanneer we er in week 49 op de markt komen. De markt is goed en dat blijft naar mijn mening zo tot en met week 2 of 3", zegt hij. 

"Namibië ziet er erg goed uit en vrijwel iedereen is er aan het verpakken", zegt hij. "De maatvoering is prima, daar zien we geen verrassingen. Het seizoen is ook niet te vroeg begonnen. Alles is mooi op tijd."

In de vroegste periode (week 45 tot 48) komt de aanvoer voornamelijk uit Namibië.

De export uit Limpopo is momenteel beperkt door de impact van de regen en hagel van de afgelopen tijd. Maar de druiven die nu worden geoogst, zijn ook meer bestemd voor lokale verkoop. De impact op de latere rassen zou minder groot moeten zijn.

De verschuiving naar de meer populaire rassen in het midden- en late seizoen betekent dat Orange River nu ongeveer drie weken later piekt, rond week 51.

"De Europese markt blijft naar mijn mening goed tot en met week 2 of 3"

Wisselkoers euro-dollar heeft enorme impact 
"De wisselkoers van de Zuid-Afrikaanse rand is redelijk goed. Om een goed seizoen te kunnen draaien, hebben we een koers nodig van rond de R 18,50 voor € 1. Maar daar zijn we nog niet helemaal." 
De pariteit tussen euro en dollar heeft een enorme impact op de inkomsten van exporteurs. Het zorgt momenteel immers voor een stijging van 8% op de verzendkosten. "De verzendkosten worden in dollars gerekend, maar we betalen ervoor met fruit dat we in euro's verkopen."

Een klein voordeel is dat de verzendkosten niet zijn gestegen, hoewel de tarieven nog een lange weg te gaan hebben om pre-pandemische niveaus te bereiken. De economische impact van de verzendkosten op de levensvatbaarheid van druivenbedrijven kan niet worden onderschat. "Wereldwijd zit de druivensector een beetje in zak en as, en dat komt voor een groot deel door de logistiek: schepen die te laat komen, enzovoort. Dat moeten toch eerst recht trekken om uit het dal te kunnen kruipen."

Voor meer informatie:
Leon de Kock
Grape Alliance
Tel: +27 23 354 8152 (Zuid-Afrika)
[email protected]
www.grapealliancemarketing.co.za

Publicatiedatum: