Joost Debeuckelaere, Waltson Chips:

"De consument waardeert steeds vaker de meerwaarde van lokale, ambachtelijke chips; zeker met de feestdagen"

Tholen - We kruipen langzaamaan richting de feestdagen en voor de ambachtelijke Waltson chips is dit altijd een drukke periode. "We merken dat men steeds vaker de meerwaarde van lokale, ambachtelijke chips ten opzichte van industriechips gaat waarderen. Zeker met de feestdagen wil men graag een iets specialere chips presenteren voor vrienden en familie", vertelt Joost Debeuckelaere van aardappelgroothandel Agro Debeuckelaere en Waltson Chips.


Joost Debeuckelaere op de afgelopen Tavola beurs

Sinds 2 jaar liggen de Waltson chips in de schappen en de populariteit blijft gestaag groeien. "Zo hebben we sinds kort ook een groothandel in Nederland, naast onze Belgische partners, die onze producten inmiddels verkopen." Het bedrijf verkoopt de chips in de smaken Naturel, Paprika, Sea Salt & Black Pepper en Sea Salt & Balsamic Vinegar. Voor de productie van de chips worden dan ook verse aardappelen van het land verwerkt. "Voorheen gebruikten we hier de variëteit Lady Claire voor. Dit jaar zijn we echter ook gestart met de variëteit Lady Alicia. Hier hadden we een proef mee gedaan en dat beviel goed. Het had een betere opbrengst en ook de kwaliteit is top, waardoor we deze nu voornamelijk gebruiken", legt Joost uit. 

Wel was er in eerste instantie nog wat spanning rond de aanvoer van aardappelen voor de productie. "Er was een bepaalde angst dat er een fors tekort aan aardappelen op de markt zou zijn. Uiteindelijk zijn de opbrengsten gelukkig meegevallen, met bovendien een hele goede kwaliteit. Voor nu hebben we daarom zeker geen problemen, maar zullen we wel in de gaten moeten houden hoe het zich in de loop van het seizoen ontwikkelt."

Elektronische chip vertraagd
In mei heeft de chipsfabrikant ook nieuwe machines geïnstalleerd. "Deze zouden in eerste instantie een stuk eerder arriveren, maar ironisch genoeg waren er wat problemen met de levering van elektronische chips. Ze zijn nu echter volledig operationeel in de lijn en het zorgt voor hogere productiecapaciteit en betere kwaliteit van de chips."

"We doen veel proeverijen bij retail, maar voornamelijk delicatessezaken en boerderijwinkels", vervolgt Joost. "Dit is wel onze belangrijkste doelgroep. Vanuit hen is er ook veel interesse voor degustaties. Bovendien is het een ideale manier om de klant kennis te laten maken met de chips en uiteraard te overtuigen van de echte aardappelsmaak die je bij industriechips niet vindt. Verder staan we geregeld op B2B beurzen in binnen- en buitenland.  Zo staan we vanaf zondag op Horeca Expo in Gent."

Toch zijn er ook voor de Waltson chips de nodige uitdagingen. "Ik denk dat bijna niemand op het moment kan zeggen dat alles soepel verloopt. Bij ons zijn 3 dingen belangrijk; energie, olie en aardappelen. Alle drie zijn op het moment heel erg duur. Hiervan kunnen we wel wat doorberekenen, maar zeker niet het hele plaatje. Het is een moeilijke markt en de marges worden alsmaar krapper. We redden het prima hoor, maar hopelijk lost alles zich snel op, zodat er weer een normale situatie kan ontstaan."

Voor meer informatie:
Joost Debeuckelaere
Waltson
+32 51 70 16 25
info@waltson.be 
www.waltson.be 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.