Peruaanse druiventeler mikt op 4 mln kartons in 2023

Pura Fruit, een Peruaanse druiventeler, stelt zichzelf als doel om te groeien naar meer dan 4 miljoen kartons à 8,2 kg door te besparen op inputkosten en zijn personeel 20% meer te betalen. Ook streven ze naar een mix van nieuwe variëteiten die nu beschikbaar komen tijdens hun twee oogsten per jaar.

Volgens Felipe Arriagada van Pure Fruit is het bedrijf de laatste jaren sterk gegroeid als onderdeel van een strategisch plan. "We hebben 1,6 miljoen kartons geoogst in het seizoen van 2021. Dit jaar oogsten we een aantal rassen twee keer per jaar, zodat we in april al ongeveer 150.000 kartons oogsten. Voor dit reguliere seizoen (september tot januari) verwachten we ongeveer 2,8 miljoen kartons en voor april 2023 verwachten we 500.000 kartons meer te telen. En voor het reguliere seizoen 2023 3,6 miljoen kartons. Circa 30% van onze teelt is in zijn eerste jaar, 33% in zijn tweede jaar, dus we verwachten een groei van ongeveer 1 miljoen kartons in 2022 en 2023 en nog 600.000 meer in 2024. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in verpakken en gekoelde voorraadfaciliteiten om te voldoen aan de vraag van de klant."

De belangrijkste exportmarkt is de VS, die ongeveer 40% bedraagt. Azië, Latijns-Amerika en Europa ontvangen de rest. Pura Fruit is gevestigd in Piura, in het noorden van Peru. Het heeft 950 hectare aangeplant, waarvan op 20 hectare biologische druiven geteeld worden. Het bedrijf heeft nog meer dan 600 hectare aan land beschikbaar om aan te planten. Tijdens het seizoen heeft Pura Fruit meer dan 3.500 werknemers, waarvan 1.200 vaste werknemers. Pura Fruit is in het bezit van de licenties van o.a. IFG, Sunworld en SNFL.

"De laatste 3 jaar hebben we gewerkt aan een efficiencyplan en dat bevat het investeren in nieuwe technologie, zoals Italiaanse folietunnels die het mogelijk maken minder te spenderen aan gewasbeschermingsmiddelen, ongeveer 20% minder dan andere bedrijven in Peru. We gebruiken minder water, sommige hectares hebben 35% minder water per kilo nodig dan bij traditionele teelt en met een betere kwaliteit teelt, waardoor we betere prijzen kunnen bereiken dan zonder deze technologie. Ook hebben we een loonplan ingesteld gerelateerd aan productiviteit, waardoor onze werknemers meer dan 20% meer verdienen dan bij andere teeltbedrijven in Piura, terwijl wij nog steeds een kostenbesparing hebben van ongeveer 15%," aldus Arriagada.

Pura Fruit heeft ook strategische samenwerkingen en joint ventures met tal van bedrijven in andere teeltlanden en de markten waar zij actief zijn. "Ons plan is gericht op het telen van fruit van hoge kwaliteit, een verticale integratie van de tuinbouwsector en de implementatie van technologie en innovatie als pijler van ons bedrijf."

De groep van Pura Fruit omvat de teelt van druiven, blauwe bessen en werkt samen met fruitdistributeurs in de VS (Summit Produce, een samenwerking met Gesex en NAP), Europa (FGA, een samenwerking met Gesex en San Clemente) en Azië (Fruit Color, een samenwerking met Gesex).

"We zijn gegroeid in alle markten doordat onze leveringen meer gegroeid zijn dan gemiddeld in Peru. Verder geloven wij dat als we verschillende fruitsoorten hebben voor verschillende markten, we aanwezig moeten zijn in alle relevante markten over de gehele wereld," besluit Arriagada.

Voor meer informatie:
Felipe Arriagada
Pura Fruit
FARRIAGADA@cverde.cl
www.purafruit.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.