Sea-Intelligence heeft met haar Blank Sailings Tracker bekeken hoe de carriers reageerden (in termen van lege afvaarten) op de ineenstorting van de vraag, vooral van de import naar Noord-Amerika en Europa.
Figuur 1 toont een momentopname van de extra aangekondigde (of onaangekondigde, door Sea-Intelligence vastgelegde) lege afvaarten voor de periode week 42-52 in de afgelopen 2 weken. Eenvoudiger gezegd, ze keken naar de lege afvaarten voor week 42-52 vanaf week 42 en vanaf week 44 (de laatste week op het moment van schrijven).
"Wat we hier zien is dat het aantal lege afvaarten drastisch is toegenomen op de Stille Oceaan, maar niet zozeer op Azië-Europa. Er zijn 34 extra lege afvaarten op Azië-Noord-Amerika Westkust en 16 op Azië-Noord-Amerika Oostkust. Voor de eerste categorie hebben de maatschappijen 7-11 extra lege afvaarten aangekondigd in op 5 na alle weken van de geanalyseerde periode. In de weken 51 en 52 hebben de maatschappijen echter geen lege afvaarten gepland voor de westkust van Azië-Noord-Amerika, wat wijst op de besluiteloosheid van de maatschappijen over de aanpak van de potentiële drukte vóór Chinees Nieuwjaar. Het lijkt meer op een afwachtende houding ten aanzien van de seizoensgebonden vraagpiek.
"Voor Azië-Europa zien we echter geen vergelijkbare trend, met Azië-Noord-Europa met slechts 6 extra lege afvaarten en Azië-Middellandse Zee met 4 extra lege afvaarten."
Voor meer informatie:
www.sea-intelligence.com