Halfjaarresultaten tonen dat Greenyard zich staande houdt in moeilijke markt

Greenyard roept op tot snelle invoering 0% btw op AGF: "Het zou geen discussie moeten zijn"

Tholen - Greenyard heeft het afgelopen halfjaar haar relatieve positie in de markt versterkt, ondanks "ongekende macro-economische en geopolitieke onrust." Dit vertelde co-ceo Marc Zwaaneveld tijdens een persmoment waarin de gepubliceerde halfjaarresultaten werden toegelicht. Verder riep hij de Nederlandse en Belgische overheden op om de btw op groenten en fruit zo snel mogelijk naar 0 procent te brengen. 

"Het zou geen discussie moeten zijn", aldus Marc stellig. "Toon politieke lef en voer het gewoon in." De afbakening van welke productgroepen er dan onder de regeling zouden vallen, is volgens de co-ceo een discussiepunt voor later. "De discussie is terecht, maar verzandt nu niet in wat er wel of niet bij hoort. Het lijkt mij duidelijk dat de situatie voor onbewerkte groenten en fruit bekend is. Bij deze wil ik dan ook oproepen aan Nederland en België om de btw op deze productgroepen nu naar 0 procent te brengen. Groenten en fruit zijn gezond, en de consumptie ervan is ook beter voor het klimaat dan de consumptie van bewerkte agf. Blijf nu niet discussiëren, omdat verschillende multinationals hun producten ook graag onder de regelgeving zouden zien. Hier kan men later altijd nog naar kijken."

Co-ceo Hein Deprez was niet aanwezig tijdens de toelichting, maar gaf in een persbericht over de resultaten aan: "De huidige economische omstandigheden hebben ertoe geleid dat de gemiddelde groenten- en fruitconsumptie per persoon ver onder de minimumhoeveelheid van 400 g/dag blijft die de WHO aanbeveelt. Vandaag hebben we echt een uitzonderlijk momentum om de pure kracht van groenten en fruit ten volle te benutten. Er worden gunstige beleidsprioriteiten en -strategieën genomen en uitgerold die de essentiële rol van de meest gezonde en duurzame voedingscategorie benadrukken. Tegelijkertijd zien we dat groenten en fruit een beperkte impact hebben op de koopkracht. In de winkelmanden van de consumenten is het inflatie-effect op deze producten uitgebleven. Meer dan ooit is dit het moment om de consumptie van groenten en fruit te verhogen, in het belang van mens en planeet."

Verbetering relatieve positie
Verder heeft Greenyard haar positie op de markt in het afgelopen halfjaar dus weten te verstevigen. "Deze bijzondere tijden kenmerken zich door oorlog, hoge inflatie en onrust voor de hele keten; teler, industrie en eindklant. Waar op Europees niveau het totale volume op de markt met 10 procent is gedaald, bleef die daling bij Greenyard, met 3 procent, beperkt", legt Marc uit. "De Groep heeft dus haar marktaandeel in het Fresh-segment verhoogd. Ook in het Long Fresh-segment namen de volumes toe in de eerste jaarhelft van het boekjaar 2022-2023."

Het bedrijf geeft aan dat ze in een moeilijke markt sterk staan. De omzet van Greenyard steeg ten opzichte van vorig jaar met 7,3% tot bijna € 2,3 miljard. De omzet van verse producten groeide 5,9%, en die van diepvriesproducten met 14,5%. De nettowinst van de voortgezette activiteiten kende wel een lichte daling met €7,1 miljoen tegenover €8,5 miljoen een jaar geleden. De netto schuld daalde tot
€ 328,4 miljoen, vergeleken met € 338,1 miljoen voor dezelfde periode vorig jaar.

"Hoge inflatie, hogere energie-, transport en arbeidskosten wogen allemaal zwaar op de winstgevendheid van de sector." Greenyard kan de kostenstijgingen nog niet volledig doorberekenen." De toch aanhoudende winstgevendheid en stijging in marktaandeel zijn echter belangrijke elementen voor verdere groei. Er komt een moment dat de rust zal wederkeren, waarna we baat zullen hebben bij onze nieuwe positionering in de markt", vervolgde Marc. Over het voornemen van het bedrijf om dividend uitkering te hervatten geeft hij aan: "Aan het einde van het fiscale jaar zullen we dit verder gaan bespreken. Het is heel vroeg om daar iets over te zeggen, maar we zijn het nadrukkelijk aan het heroverwegen."

Wellicht wat tekorten op versgebied
En dus kijkt Greenyard met vertrouwen naar de toekomst. "De huidige economie en het geopolitieke klimaat maken het moeilijk duidelijke vooruitzichten te geven, maar op korte termijn zijn we overtuigd dat we hebben aangetoond een solide bedrijf te zijn. Op de lange termijn zal de groei afhankelijk zijn van de situatie in de wereld. Een wereld waarbij de verschuiving naar huismerken en btw-verlaging naar 0 procent voordelig zullen zijn voor Greenyard."

Toch blijven de uitdagingen groot. "Er is natuurlijk ook veel te doen om de beschikbaarheid van producten, maar op het gebied van Longfresh is er bij ons geen discussie over de beschikbaarheid. Wat Fresh betreft ligt het iets lastiger. We zullen de regionale teelt altijd blijven steunen, maar het is een feit dat daar in potentie een tekort zou kunnen ontstaan voor bepaalde productgroepen. We hebben op locatie dan mogelijkheden, maar wellicht moeten onze klanten dan ook keuzes maken. Het zou kunnen dat een product op bepaalde momenten in het jaar minder beschikbaar is of de keuze gemaakt moet worden voor goedkopere producten in plaats van duurdere producten. Over het algemeen zullen we echter geen leverissues hebben. We zijn ervan overtuigd dat we met onze wijze van werken en transparantie in staat zijn om deze positie vol te houden richting de toekomst. "

Lees hier de volledige halfjaarresultaten van de Greenyard Group

Voor meer informatie:
Greenyard
www.greenyard.group  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.