Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groei Bonduelle door prijsverhogingen en gunstige wisselkoersen

De omzet van de Bonduelle Group bedraagt in het eerste kwartaal van het boekjaar 2022- 2023 € 571,3 miljoen, wat neerkomt op een groei van 10,9% bij de huidige wisselkoersen en 4,4% bij constante wisselkoersen.

De versterking van de Russische roebel in vergelijking met het eerste kwartaal van het voorgaande jaar en de aanhoudende verzwakking van de euro ten opzichte van de Amerikaanse dollar zorgden voor een bijkomende groei door wisselkoersevolutie van +6,5%.

De activiteit groeide in alle business units van de groep, met uitzondering van Bonduelle Fresh Americas (BFA), dat nog steeds te lijden had onder een verlies aan volumes, gedeeltelijk gecompenseerd door prijsverhogingen.

De zomer werd in vele delen van de wereld opnieuw gekenmerkt door recordhittegolven, neerslagtekorten en andere nooit eerder geziene droogteverschijnselen. Deze elementen beïnvloedden zowel de volumes als de landbouw- en industriële opbrengsten.

Europa
In het eerste kwartaal van het jaar boekte de Europese zone, die 61% van de activiteiten vertegenwoordigt, een globale groei van 8,8% op basis van gerapporteerde cijfers en 9,5% op like-for-like basis bij iets lagere volumes, waarbij de groei profiteerde van prijsverhogingen om de inflatie te compenseren.

Terwijl de retailverkopen solide bleven, waren ze opnieuw bijzonder dynamisch in de foodservice (+15,5%). De merken (Bonduelle en Cassegrain) bleven groeien, gestimuleerd door het gunstige zomerweer voor het merk Bonduelle in het kant-en-klare verssegment, en voor Cassegrain door de voortdurende verwijzing naar het nieuwe diepvriesassortiment.

Buiten Europa
De omzet buiten Europa, die 39% van de activiteit in de eerste drie maanden van het jaar vertegenwoordigt, vertoont een variatie van +14,4% in gerapporteerde cijfers en -4% op like-for-like basis. In Eurazië blijven de Bonduelle-merken, en in het bijzonder Globus, zowel in volume als in waarde sterk groeien. In de Verenigde Staten heeft de verse en kant-en-klare producten van de business unit Bonduelle Fresh Americas (BFA) een volumedaling gekend die vergelijkbaar is met die van het einde van het vorige boekjaar, als gevolg van de stopzetting van dezelfde contracten en een minder dynamische markt.

Deze volumedalingen werden gedeeltelijk gecompenseerd door prijsverhogingen. De verbetering van het serviceniveau, dat met name te lijden heeft onder het personeelstekort, zou het mogelijk moeten maken de huidige klanten te behouden, zoals blijkt uit de hernieuwing van de contracten sinds het begin van het boekjaar, maar ook uit de verwijzing van nieuwe leveringscentra naar bestaande klanten en het binnenhalen van nieuwe contracten.

Klik hier voor het volledige financiële rapport.

Publicatiedatum: