Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bacon avocado's al drie weken op de markt

"Meer promotie nodig om kwaliteit Spaanse avocado's in de verf te zetten"

De Spaanse avocado-oogst begon enkele weken geleden met het Bacon ras. Deze avocado met groene schil is de opener van het langverwachte seizoen dat dit jaar net als het mangoseizoen gekenmerkt wordt door slecht weer en droogte. "En die droogte houdt de Axarquía-streek in een houdgreep", vertellen Álvaro en Juan Miguel González van Tropicsur.

"De opbrengst van alle avocadorassen zal dit jaar in alle teeltgebieden beperkter zijn en ook de maatsortering zal eerder vrij klein zijn. Het eerste ras op de markt, Bacon, komt met middelgrote maten, want deze avocado heeft op zich behoorlijk grote kalibers", merkt Juan Miguel op. "Spijtig genoeg wil de vraag niet echt mee."

"De prijzen zijn gelukkig redelijk correct, bijna € 8,5 per karton van 4 kilo. In vergelijking met vorig jaar zijn zowel de telers- als de consumentenprijzen zo'n 25-30% hoger. Maar de afzet loopt niet vlot. De Spaanse Bacon valt samen met het einde van het Peruaanse Hass-seizoen en de consument is de laatste jaren gewend geraakt aan de Hass-avocado's. Daarom is er nood aan promotiecampagnes om de kwaliteit van de andere in Spanje geteelde rassen op te waarderen", benadrukken Álvaro en Juan Miguel.

Het voorbije seizoen is officieel het "Mango van Málaga"-label gelanceerd, waarmee de kwaliteit van de Zuid-Spaanse productie op de markt wordt verdedigd aan de hand van haar geografische identiteit. En binnenkort treedt misschien de avocado van de provincie Málaga in de voetsporen van de mango. "Het zou ongetwijfeld een instrument zijn om de promotie van de avocado uit Málaga te ondersteunen, maar we zullen het vanaf het begin heel goed moeten aanpakken. Daarvoor moet er eendracht zijn tussen de afzetbedrijven in de sector. We hebben de beste avocado ter wereld en waarschijnlijk een van de beste mango's. Er komen jaren dat de productie wereldwijd sterk zal toenemen, maar wij zullen door de kleinschaligheid van onze teelt nooit kunnen concurreren met landen als Mexico of Peru. In kwaliteit kunnen we dat echter wel en dus moeten we de herkomst van onze producten in de verf zetten. De kwaliteit van ons fruit is de sterkste troef die we in handen hebben."

"We zijn ook van mening dat er meer promotie nodig is voor de historisch 'secundaire' rassen, namelijk de rassen die het Spaanse seizoen inleiden en afsluiten. We hebben daarvoor een eigen merk in het leven geroepen, maar we moeten ook reclamecampagnes op het touw zetten om alle soorten en rassen uit Spanje bij het publiek bekend te maken. We mogen niet vergeten dat avocado's zoals Bacon een belangrijke rol kunnen spelen in de doelstelling van de sector om de afzetperiode van het lucratieve Spaanse seizoen te verlengen, zowel aan het begin als aan het eind", zeggen de vertegenwoordigers van het bedrijf uit Alhaurín El Grande.

"Om rassen zoals Bacon te promoten, hebben we het merk Pimpim bedacht en vorige maand gelanceerd", vertellen de broers González. "Tropicsur is in de eerste plaats een teeltbedrijf en we respecteren volledig de Spaanse oorsprong van het fruit. Sinds drie weken, toen het Spaanse seizoen begon, bieden we dan ook alleen maar Spaanse Bacons aan, die voornamelijk worden geëxporteerd naar Nederland en landen in Oost-Europa. We verladen momenteel ook nog de laatste mango’s."

Gebrek aan goede maten in mango 
De afzet van mango is niet van een leien dakje gelopen dit jaar. "De oogstraming van vóór het seizoen werd uiteindelijk niet gehaald vanwege de te kleine maatsortering", legt Álvaro uit.

"In de maand juli zagen we al enkele aanwijzingen van dit probleem en in de eerste twee weken van augustus was het heel duidelijk dat de maten klein zouden uitvallen, met een overwicht van de kalibers 9, 10 en 12. We probeerden voor die maten zo vlug mogelijk een plaatsje op de markt te vinden, al in de maand augustus, zodat we het Osteen seizoen beëindigd zijn met een tekort van maat 12. We kunnen dus zeggen dat ons seizoen een succes is geweest", voegt Juan Miguel toe. "Ook de creatie van ons merk Bonito Bleuge, waarmee we de aandacht vestigen op de kwaliteit van de Spaanse mango's, heeft bijgedragen aan dit succes."

Voor meer informatie:
Tropicsur
Camino de Coin, Urb. Salmerón S/N
Alhaurín el Grande (Málaga) - Spanje
Tel: +34 951 509 400
[email protected]
www.tropicsur.es

Publicatiedatum: