Ellen Sebrechts, Sebrechts Groenten en Fruit:

"Met betrouwbaarheid en kwaliteit kan men zich als familiale groothandel in deze tijden onderscheiden"

Tholen - In deze moeilijke tijden is onderscheiden het belangrijkste wat je als groothandel kan doen. "De prijzen worden overal duurder en duurder. Daar ontkom je eigenlijk niet aan, maar dan moet je iets kunnen bieden wat ergens anders niet te verkrijgen is", vertelt Ellen Sebrechts van de gelijknamige fruithandel.

Voor het familiebedrijf uit Antwerpen komt onderscheiden neer op meerdere factoren. "Wij, als groothandel, kunnen ons richten op betrouwbaarheid, kwaliteit en zorgen dat je naast het volledige aanbod, ook unieke producten en merken aanbiedt die verder weinig te vinden zijn", gaat Ellen verder. "Een voorbeeld hiervan is het Franse assortiment, wat we sinds twee maanden gestart zijn. Producten als tomaten, rapen en bietjes zijn daar nu in het seizoen en zijn heerlijk van smaak. Verder hadden we laatst groene clementines, rode kiwi’s, alsook de eerste boterboontjes uit de serre of witloof uit vollegrond in alle maten, voor ieder wat wils. Dit zijn vrij prijzige producten bij de opstart, maar als je dat kan aanbieden, komen klanten bij je terug. Het zijn dingen die anderen vaak nog niet hebben, door het kleine aanbod bij opstart, maar waarmee ze zich kunnen onderscheiden met een net iets beter en vernieuwend assortiment. Eens ze dat weten en ze zijn op zoek naar iets specifieks of nieuws, weten dat ze bij ons meestal wel terecht kunnen, en dan nemen ze ineens ook andere verse groenten en fruit mee. Binnen ons segment wint kwaliteit het dan nog altijd van prijs."

Het is een 'selling point' waarmee een van de weinige familiegroothandels van Vlaanderen, die komende zomer haar 65-jarige bestaan zal vieren, haar naam heeft gevestigd. "We merken dat het voor klanten steeds belangrijker is om het persoonlijk contact vast te kunnen houden, ook voor ons geeft dit een extra motivatie. We werken ook veel met familiezaken en één ding wat we allemaal gemeen hebben in de sector zijn de bizarre uren. Sommige van onze klanten staan om 1 uur 's nachts op en zijn thuis om 4 uur 's middags. Dan moet je wel van het vak houden, anders houd je dat niet vol. Voor ons geldt vaak hetzelfde."

"Het creëert," zo vertelt de onderneemster, "een vertrouwensrelatie, die ook belangrijk is. Tegenwoordig gaat zo'n 60 procent van de verkoop via telefoon of e-mail en 40 procent komt echt nog langs om met het oog te kiezen. Dan moeten ze op ons vertrouwen dat we altijd kwaliteit zullen leveren. Het familiale helpt hier uiteraard bij. Als je belt, heb je altijd iemand van ons aan de lijn en we kopen alles zelf in. Aardbeien, die we uitkiezen, zullen we altijd eerst zelf proeven voor we het aan onze klanten aanbieden. Zo hebben we in de loop der jaren een reputatie opgebouwd dat de producten altijd van dagverse kwaliteit zijn."

Verkoop gericht op consument
Het is een van de redenen dat Ellen met vertrouwen naar de komende winter kijkt. "Het is uiteraard niet te ontkennen dat het voor velen een hele uitdagende winter zal worden. Als de elektriciteit van een winkel maal 2 of 3 gaat, moet dit ook doorgerekend worden aan de consumenten, maar die kopen ook al voorzichtiger en prijsbewuster. Er moet dus slim ingekocht worden, anders kan het snel mislopen. Op het gebied van groenten en fruit verwacht ik echter dat het altijd wel verkocht zal worden. Er moet toch gegeten worden. Het is lastig te voorspellen hoe de verkoop gaat zijn, maar we verwachten een mooie eindejaarsperiode na de pandemie. Wellicht zal er door de prijzen weer meer thuis gekookt worden. Bovendien lijkt de winterverkoop er alleen maar op vooruitgegaan, omdat men meer de vitaminen nodig heeft gedurende de wintermaanden."

Toch ziet Ellen een groot contrast tussen winkels in verkoop. "Wij zijn eigenlijk constant bezig met uitleggen aan onze klanten waardoor de kwaliteit soms minder was en de volumes lager zijn, terwijl de prijzen blijven stijgen. Het is een gevolg van hogere teeltkosten en transportkosten, waardoor vrachtwagens en overzeese containers eerst vol moeten zijn, voor ze naar ons toe komen. De klanten die in een relatief hoger prijssegment zitten, kunnen de hogere prijzen door-rekenen, en zullen hier in hun verkoop dan minder verschil merken. Winkels die altijd gewerkt hebben op lagere prijzen, hebben het nu soms moeilijker. Dan kiest de consument sneller voor andere opties", zo legt Ellen het probleem uit.

Verder merkt de onderneemster ook op dat de jeugd wel voor groenten en fruit kiest, maar andere dan de alledaagse producten. "We zien dat in deze leeftijdsgroep minder gekookt wordt en ze de producten ook minder kennen. Wie maakt er nog zelf boerenkost zoals hutspot en verse rode kool? Hier kruipt veel tijd in en dat heeft niemand meer, maar variatie doet verkopen. Dus moet je ze op een andere manier kennis laten maken met je product. Zo sturen we dagelijks promo's rond en gaat het gebruik van foto’s en recepten, middels de sociale media een steeds grotere rol spelen. Eerst was dit voornamelijk Facebook, maar tegenwoordig meer en meer Instagram. Hier krijgen we, mede door onderlinge connecties, ook veel reacties op. Het is een ideale manier om je assortiment te laten zien en nieuwe artikelen in de spotlights te zetten. Bovendien kan je klant direct reageren en bestellen."

Terug naar seizoenen
Qua aanbod zal het echter ook voor Sebrechts Groenten en Fruit een andere winter dan voorgaande jaren worden. "Zo is er fors minder Belgisch en Nederlands product uit de serres, als tomaten en aardbeien. Ergens gaan we weer terug naar de seizoenen van vroeger. Dit betekent dat we hiervoor ook zullen moeten kijken naar Spanje. Echter gaat het daar ook niet even makkelijk. Er was sprake van oogstproblemen en minder oogst. Ik hoop dat het meevalt, want anders hebben we op dat gebied echt sprake van weinig tot geen aanbod en variatie van de winter."

En dus gaat de blik voornamelijk op seizoensproducten. "We zullen per moment moeten kijken wat er beschikbaar is. Je moet als groothandel je assortiment blijven vernieuwen en zo volledig mogelijk houden. Het is, zoals aangegeven, ook de reden dat mensen bij ons komen kijken als iets vrij schaars of duur is. Op het moment komen bijvoorbeeld de lokale wintergroenten en Belgische appelen en peren weer helemaal op. Bovendien begint van Spanje het citrus er weer aan te komen. Dat is altijd een hele leuke periode. De variëteiten volgen elkaar snel op en worden eigenlijk alleen maar beter. Door de vele zon zijn de Clementines en Navelines heerlijk dit jaar. Ten slotte zijn ook de boschampignons het vermelden waard, want het wildseizoen is gestart en daar horen wilde champignons bij, dus gaan ze snel over de toonbank. Het zijn tijden, waar eenieder mee om zal moeten gaan, en voor ons is dat inderdaad kijken naar het aanbod van het moment. Jaarrond aanbieden is gewoon lastiger en lastiger en kwaliteit primeert boven alles. Als familiale groothandel ben je dan toch in het voordeel, maar het moet ook een uitdaging blijven, toch." 

Voor meer informatie:
Ellen Sebrechts
Sebrechts Groenten & Fruit
Kielsbroek 4
Magazijn A1
2020 Antwerpen, België
+32 32374192
info@sebrechtsfruit.be  
www.sebrechtsfruit.be     


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.