Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kai Reinheimer, Gemüsehof Reinheimer:

"Vraag naar Duitse tomaten heeft zich goed ontwikkeld"

Net als vele anderen, werd ook zijn bedrijf sterk getroffen door droogte, vertelt Kai Reinheimer, directeur van het gelijknamige groententeeltbedrijf uit het Duitse Ginsheim. "Het had voor sommige gewassen echter ook een positief effect, zoals bijvoorbeeld voor tomaten, paprika's en meloenen. Onze tomaten werden op 3 mei geplant en konden al op 20 juni geoogst worden, inmiddels loopt het seizoen langzaam ten einde. Dankzij het weer was aan de ene kant de kwaliteit zeer goed, aan de andere kant konden we de inzet van gewasbeschermingsmiddelen beperkt houden", zegt Kai. Het groententeeltbedrijf kan achttien soorten tomaten aanbieden, waaronder tijger-, cocktail-, dadel-, vlees- en Italiaanse soeptomaten. Het bedrijf kan wekelijks 9-10 ton verkopen.


Kai Reinheimer. Foto: Gemüsehof Reinheimer

Goede ontwikkeling van de vraag
"Tot onze afnemers horen onder andere de onlineshop Knuspr.de, maar ook Rewe en de regionale weekmarkten en boerderijwinkels. Wij verkopen geen product aan de industrie, maar we hebben wel ongeveer 3-4 ton tomaten aan de groothandel verkocht", zegt Kai. "De vraag begon langzaam en heeft zich vervolgens zeer goed ontwikkeld. Er was een kleine teruggang in de vakantietijd, vooral omdat we onze producten ook aan de grens met Hessen en Rheinland-Pfalz verkopen, waar op hetzelfde moment vakantie was. Hierdoor was er zes weken lang sprake van een licht afgezwakte vraag. Afgezien daarvan liep het ronduit goed. Nu het volume daalt, daalt de verkoop weliswaar ook, maar alles kan verkocht worden."

Prijsstijging van 30 procent
Bij de tomaten heeft Kai een prijsstijging van 30 procent ten opzichte van vorig jaar geregistreerd, wat niet in de laatste plaats te wijten is aan de hoge kosten van energie en arbeid, alsook bemesting, zaaigoed, gewasbeschermingsmiddelen en verpakkingen. Kai kon zijn prijzen meer dan vijf maanden lang aanhouden, pas tegen het einde van het seizoen waren er prijsaanpassingen. "Wij konden voor het grootste deel kostendekkend werken. Aangezien wij zeer veel gewassen telen, zag de situatie er van product tot product natuurlijk verschillend uit. Maar wanneer we aan het einde van het jaar op een kleine plus uitkomen, mogen we ons al gelukkig prijzen, aangezien we de omzet van dit jaar nodig hebben voor de extra kosten in het komende jaar."

Gevolgen van de inkoopproblematiek
Om als bedrijf niet over verliezen te hoeven klagen is zeker een voordeel, zegt Kai. Tegelijkertijd benadrukt hij ook dat er een ander probleem opdoemt bij de aankoop van teeltmiddelen zoals bemesting en gewasbeschermingsmiddelen, maar ook reserveonderdelen. "Ik verwacht grote gaten in onze sector. Veel bedrijven hebben nog niets besteld en konden nauwelijks vooruit plannen voor volgend jaar. Enkelen denken er zelfs over na om te stoppen in plaats van onder deze omstandigheden te werken."

Vaste contracten, waarin voor bepaalde kalenderweken vaste opbrengsten zijn overeengekomen die gezien de crises niet konden worden nagekomen, noemt Kai in dit verband fataal. "Dit was natuurlijk niet te voorzien. Desondanks heb ik van collega's gehoord dat zij soms hoge boetes moesten betalen. Voor het komende jaar betekent dit dat er ofwel geen contracten met vaste prijzen zullen zijn of dat de overeengekomen hoeveelheden moeten worden aangepast."


Foto: Gemüsehof Reinheimer 

Samenwerking met knuspr.de
"Wij hebben dit jaar ongeveer 100 gewassen geteeld. In onze regio zijn er ook niet bijzonder veel bedrijven die dat kunnen. Knuspr ligt vlakbij ons in de buurt. Als handelaar heb je hierbij de mogelijkheid om ofwel van twintig verschillende bedrijven afzonderlijke producten te ontvangen, ofwel in ons geval tot wel zestig producten per dag van één bedrijf af te nemen. Daarom was de samenwerking snel geregeld, omdat we financieel tot een goede overeenkomst konden komen en we bovendien een goede kwaliteit kunnen garanderen. Voor Knuspr is dat ideaal, omdat zij zonder veel moeite dagelijks bij ons kunnen bestellen."

Voor meer informatie:
Kai Reinheimer
Gemüsehof Reinheimer
Unter der Ruth 54
D-65462 Ginsheim, Duitsland
Tel: +49 (0)6 144 938500
[email protected]   
www.gemuesehof-reinheimer.de  

Publicatiedatum: